‘Europese Commissie start formeel onderzoek tegen Facebook’

© Getty Images/MvdV

De Europese Commissie opent volgens de Britse zakenkrant Financial Times een formeel onderzoek tegen Facebook. Het Amerikaanse socialemediabedrijf zou misbruik hebben gemaakt van zijn machtspositie om zijn eigen dienst Marketplace te promoten. Daarmee zou het concurrenten op de advertentiemarkt benadelen.

Marketplace is een dienst waarop gebruikers persoonlijke advertenties kunnen plaatsen, bijvoorbeeld als ze spullen zoeken of juist willen verkopen. De circa twee miljard gebruikers van Facebook zullen door de aanprijzingen van het bedrijf mogelijk eerder voor die dienst kiezen dan voor concurrenten als eBay of 2dehands.

Eerder stuurde de Europese Commissie al meermaals vragen aan Facebook en branchegenoten om zich een beeld te vormen van de situatie. De Commissie wil weten of de internetreus van topman Mark Zuckerberg de zoekertjesmarkt verstoort door de diensten van Marketplace gratis aan te bieden aan de gebruikers. Facebook richtte het platform in 2016 op.

‘Formele aankondiging dichtbij’

De formele aankondiging van het onderzoek zou de komende dagen kunnen volgen, maar er zou nog discussie zijn over de timing en de reikwijdte van het onderzoek, klinkt het bij drie verschillende bronnen.

Facebook is tot nu toe de enige van de grote Amerikaanse techbedrijven waar Brussel nog geen officieel mededingingsonderzoek naar doet. Tegen Microsoft, Amazon, Google en Apple gebeurde dat wel al. De Europese Commissie wil het bericht van Financial Times niet bevestigen.

Partner Content