Europese krantenkoepel uit bezorgdheid over iPad-strategie Apple

De Europese krantenuitgevers maken zich zorgen over de commissies die Apple zou willen heffen op de verkoop van kranten via de iPad van het bedrijf. Dat blijkt uit een mededeling van de Europese koepelorganisatie ENPA.

De Europese krantenuitgevers maken zich zorgen over de commissies die Apple zou willen heffen op de verkoop van kranten via de iPad van het bedrijf. Dat blijkt uit een mededeling van de Europese koepelorganisatie ENPA.

In de mededeling dringt de Europese koepel van krantenuitgevers er bij alle fabrikanten van tablet-pc’s op aan om geen beperkingen in te voeren op de verkoop van elektronische kranten. De boodschap viseert meer bepaald Apple, dat commissies tot 30 procent zou willen heffen op de verkoop van kranten via zijn winkel iTunes. Apple wil de dienst vanaf april lanceren in verscheidene Europese landen, waaronder België.

Tal van kranten bieden hun abonnees reeds de mogelijkheid om de krant gratis te consulteren op de iPad. Deze aanbiedingen zullen volgens ENPA niet meer mogelijk zijn indien Apple zijn plannen tot uitvoering brengt. De uitgevers rekenen op de tablet-pc’s om de verkoopcijfers aan te zwengelen.

ENPA, die meer dan 5.000 Europese kranten vertegenwoordigt, betreurt ook dat een derde partij zich tussen de kranten en de lezers nestelt. Met deze evolutie weten de uitgevers volgens de koepel “niet meer wie hun klanten zijn” en dat zou volgens hen eveneens financiële verliezen in de hand kunnen werken.

In België heeft minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne als aan de Raad voor Mededinging gevraagd de Apple-strategie (informeel) te onderzoeken.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content