Exclusief: Huawei opent ‘winkel’ in Brussel

© Reuters

Het Chinese Huawei maakt zich op om een ‘shop’ te openen in het centrum van Brussel, om zijn succes in België te verstevigen. Kan dat zogenaamde Huawei Service Center het merk helpen om binnen twee jaar van een marktaandeel van 10% naar een aandeel van 15% te gaan?

Applefans mogen dan wel vol ongeduld zitten te wachten op de nakende opening van een Brusselse Apple Store, de installatie van een ‘dienstencentrum’ van de Chinese smartphonemaker en netwerkaanbieder Huawei in onze hoofdstad is minstens even interessant.

Huawei Service Center

We hebben immers vernomen dat het bedrijf, dat 250 personen tewerkstelt in België, zich opmaakt om een ‘winkel’ – het zogenaamde Huawei Service Center’ – te openen in de Dansaertbuurt, in het centrum van Brussel.

Al gaat het eigenlijk niet echt om een winkel, maar vooral om een contactpunt voor Belgische klanten. De consument zal er een dienst na verkoop vinden , er de verschillende producten van het merk kunnen uitproberen (smartphones, tablets, smartbands en binnenkort ook smartwatches) en er accessoires kunnen kopen. Een telefoon aanschaffen, zal daar nog niet meteen bijhoren – wellicht om te vermijden dat het merk, dat in volle ontwikkeling is in België, zich de verdelers (gespecialiseerde ketens en operators) in het harnas jaagt.

Het ‘center’ moet in de eerste plaats de aanwezigheid en bekendheid van Huawei in België verstevigen. Het merk heeft namelijk grote ambities op de B2C-markt. Momenteel staat Huawei al derde op de zeer gegeerde smartphonemarkt, na Apple en Samsung. Het Chinese bedrijf heeft ongeveer 10% marktaandeel in aantal verkochte telefoons. In 2014 gingen er 280.000 exemplaren over de toonbank (7% marktaandeel in waarde).

‘Corner in the shop’

Dit gezegd zijnde, heeft het bedrijf zijn succes uiteraard te danken aan zijn producten, die goedkoper zijn dan die van pakweg Apple, maar ook aan een sterkere aanwezigheid in België. Naast partnerships met operatoren om toestellen te verkopen, heeft Huawei ook aftrek bij een groot aantal verdelers en heeft het dit jaar zelfs zijn eerste ‘corner in the shop’ in de Mediamarkt in Wilrijk ingewijd – een tweede zou zeer binnenkort geopend worden in de Mediamarkt in de Brusselse Nieuwstraat. Het is een manier voor Huawei om zijn zichtbaarheid te versterken en om nieuwe consumenten aan te trekken.

Vandaag zitten 85% van de smartphones die Huawei bij ons verkoopt in een ‘gemiddelde’ prijsklasse – lees: toestellen van minder dan 300 euro. Maar het Chinese bedrijf is wel degelijk van plan naar een hogere prijsklasse te gaan. Zijn nieuwste model, de P8-smartphone, zal in België voor 499 euro verkocht worden.

En het merk met de slogan ‘Make it possible’ heeft grote ambities: het wil binnen minder dan twee jaar een marktaandeel van 15% bereikt hebben in België…

(Trends-Tendances/CC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content