Facebook, Instagram, WhatsApp en Messenger na 6 uur panne geleidelijk terug online

Facebook Messenger © Getty Images

Ongeveer zes uur nadat Facebook met een grootschalige panne kreeg te maken, lijkt het bedrijf stilaan greep te krijgen op de situatie. Kort voor middernacht Belgische tijd meldden steeds meer gebruikers dat de diensten van ‘s werelds grootste onlinenetwerk voor hen weer werkten. Het bedrijf citeert veranderingen aan de routers als oorzaak van de panne.

Het hele imperium van Facebook leek maandag in één klap van de aardbodem verdwenen. Facebook zelf, Instagram, WhatsApp, Messenger, Workplace en Oculus waren compleet uit de lucht.

Eerder berichtte The New York Times dat Facebook een team van medewerkers naar zijn datacentrum in Santa Clara, Californië, had moeten sturen voor een ‘handmatige reset’ van de servers.

De storing was lastig voor gebruikers, maar het was ook lastig voor Facebook zelf. Medewerkers konden niet met elkaar mailen, omdat de interne mailsystemen ook onbereikbaar werden. Ze konden ook niet langer de gebouwen betreden omdat toegangspasjes niet meer functioneerden.

Facebook liet na middernacht Belgische tijd via concurrent Twitter weten dat ‘de apps en diensten terug online komen’.

Excuses

Nog vele uren later opperde Facebook een verklaring voor de panne. ‘Onze technische teams zijn erachter gekomen dat veranderingen aan de configuratie van de routers die het netwerkverkeer tussen de datacenters coördineren de problemen hebben veroorzaakt. Die zorgden voor onderbrekingen in de communicatie en legden de diensten stil’, aldus Facebook. Zowel Facebook als de diensten Instagram en WhatsApp verontschuldigden zich uitvoerig voor de langdurige uitval.

Partner Content