Facebook is 50 miljard dollar waard

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De Amerikaanse grootbank Goldman Sachs investeert 450 miljoen dollar in Facebook. Daarnaast steekt ook Digital Sky Technologies, het mediabedrijf dat deels in handen is van de Russische miljardair Alisher Usmanov, nog eens 75 miljoen dollar in de populaire netwerksite. De totale investering waardeert Facebook op 50 miljard dollar. Daarmee laat de website gevestigde waarden als eBay, Time Warner en Yahoo! achter zich. En nu ook de gerespecteerde zakenbank Goldman Sachs mee doet, wordt de druk om eindelijk naar de beurs te gaan nog vergroot.

De Amerikaanse grootbank Goldman Sachs investeert 450 miljoen dollar in Facebook. Daarnaast steekt ook Digital Sky Technologies, het mediabedrijf dat deels in handen is van de Russische miljardair Alisher Usmanov, nog eens 75 miljoen dollar in de populaire netwerksite. De totale investering waardeert Facebook op 50 miljard dollar.

Vorig jaar nam Usmanov, die tevens eigenaar is van de voetbalclub Arsenal, al een belang van een half miljard dollar in de site van Zuckerberg. Met een waardering van 50 miljard dollar laat de website gevestigde waarden als eBay, Time Warner en Yahoo! achter zich. En nu ook de gerespecteerde zakenbank Goldman Sachs mee doet, wordt de druk om naar de beurs te gaan nog vergroot.

Intussen blijkt trouwens uit nieuwe cijfers van onderzoeksbureau Hitwise dat Facebook voor het tweede jaar op rij de best bezochte site was in de VS in 2010. Van alle bezoeken die Amerikanen vorig jaar aan een website brachten, nam Facebook bijna 9 procent voor zijn rekening. Google volgt met 7,19 procent, en Yahoo! Mail is derde met 3,52 procent.

Eén kanttekening: worden YouTube en alle andere Google-domeinen op het internet bij elkaar opgeteld, dan is de internetgigant nog steeds iets ‘groter’ met 9,85 procent van alle bezoeken. Dit gezegd zijnde, schrijft Pete Casmore van het invloedrijke Mashable dat Google de strijd verloren heeft van Facebook. Of toch alleszins wat social media betreft.

Omdat het platform van Mark Zuckerberg een database heeft van bijna 600 miljoen namen (waarvan de grote meerderheid ‘echte’ namen zijn), is het erg aantrekkelijk voor sites met een login om gebruik te maken van de Facebook-identiteit. Daarnaast is het social media vehikel ‘Orkut’ van Google een stille dood aan het sterven, en was de Twitter-kloon ‘Google Buzz’ een mislukking.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content