Facebook koopt gif-animatieplatform Giphy

© Giphy

Facebook neemt Giphy over, een platform voor korte videootjes zonder geluid oftewel gif-animaties. Dat heeft het Amerikaanse bedrijf bekendgemaakt.

Volgens de nieuwssite Axios betaalt Facebook circa 400 miljoen dollar (370 miljoen euro), maar het bedrijf wilde dat niet bevestigen. Facebook zegt de Giphy-collectie te willen integreren in zijn fotoplatform Instagram. Instagram is sinds 2012 in handen van Facebook. De Giphy-collectie zit al ingebouwd in Messenger, de berichtendiensten van Facebook. Door Giphy over te nemen, zou dat volgens Facebook nog gemakkelijker gaan. Zowat de helft van het dataverkeer op het platform van Giphy zou al van de Facebook-apps komen.

Facebook-topman Mark Zuckerberg heeft van private berichten een prioriteit gemaakt. Het is de bedoeling dat uiteindelijk berichten uitgewisseld zullen kunnen worden over alle diensten heen. Met WhatsApp – ook al een overname, Messenger en Instagram heeft Facebook momenteel nog verschillende aparte berichtendiensten in handen. Facebook wil Giphy niet exclusief voor zijn eigen diensten voorhouden. Concurrenten als Twitter zullen de bibliotheek van animaties en filmpjes dus ook nog kunnen gebruiken.

Via Giphy kunnen gebruikers veelal grappige gif-animaties zoeken waarmee ze chatgesprekken of berichtjes op social media opleuken. Animaties in Graphic Interchange Format, kortweg gif-animaties, zijn relatief eenvoudige filmpjes of series afbeeldingen die continu worden herhaald. In de beginjaren van het internet sierden ze veel websites, omdat ze ook via een zwakke internetverbinding te zien waren. Later kregen ze een slecht imago van oubollige en te drukke filmpjes, maar met de opkomst van social media werden ze weer razend populair. (Belga/ANP)

Partner Content