Facebook leidt tot betere examenresultaten volgens helft van studenten

© Reuters

De helft van de studenten aan de Antwerpese AP Hogeschool denkt betere examens af te leggen dankzij Facebook. Ze gebruiken de socialenetwerksite om schoolgerelateerde informatie uit te wisselen.

Uit een enquête bij 882 AP Hogeschool-studenten blijkt dat de helft van hen denkt betere examens af te leggen dankzij Facebook. Nagenoeg alle studenten gebruiken de socialenetwerksite om informatie uit te wisselen over lessen en taken.

Liefst 99 procent van de studenten die deelnamen aan de enquête gebruikt Facebook in het kader van hun studies. “Dat uit zich voornamelijk en bijna uitsluitend in het gebruik van de Faceboekgroepen”, zegt mede-onderzoeker Sofie Hiels. “Er worden groepen opgericht voor vakken, klasgroepen of zelfs groepswerken. Zo’n Facebook-groep is soms ook tijdelijk.”

Lectoren niet welkom

De aard van de informatie verschilt naargelang het moment. “Buiten de examenperiodes wordt er vooral praktische informatie uitgewisseld, over lessen die verplaatst werden of over het aantal pagina’s dat een paper moet tellen”, vervolgt Hiels, “maar tijdens de examens gaan de berichten vooral over de leerstof.”

Maar Facebook is niet alleen een instrument om informatie uit te wisselen. De netwerksite wordt ook gebruikt om medestudenten te ondersteunen, frustraties te uiten en nieuwe mensen te leren kennen, alsook voor zelfexpressie en humor. Negen op de 10 studenten vindt wel dat lectoren niet welkom zijn in de Facebook-groepen.

Betere prestaties dankzij Facebook

Bijna de helft (48 procent) van de bevraagde studenten meent dankzij Facebook beter te presteren op examens. 63,2 procent vindt de site handig voor de studie en 56,8 procent noemt Facebook gemakkelijker dan de leerplatformen van de school.

Zo’n tiende van de ondervraagden ervaart wel lichte dwang om de site te gebruiken, en 8 procent ervaart stress door studiegerelateerd Facebook-gebruik.

Tijdsbesteding

Wat betreft de tijdsbesteding zijn studenten zeer intens op Facebook aanwezig voor school. Driekwart bekijkt de website minstens dagelijks tijdens onderwijsperiodes. Een tiende van hen doet dat minstens om het uur. Tijdens examenperiodes stijgt dat naar respectievelijk 85 procent dagelijkse bezoekers, en 18 procent is in die periodes minstens een keer per uur voor school bezig via Facebook.

De onderzoekers geven wel een aantal aanbevelingen. “‘Je bent niet meer mee als je niet op Facebook zit’, vertellen studenten ons. We kunnen hen alleen maar stimuleren in hun keuze om deel uit te maken van de opgerichte studiegroepen”, klinkt het. Wel wordt gewaarschuwd voor mogelijk ontbrekende of foutieve informatie. Men vraagt ook om bewust te zijn van het tijdsgebruik op Facebook en om respect te hebben voor medestudenten en derden.

Onderwijzers worden aangeraden zich niet in de groepen van studenten te begeven. “De meerwaarde (van zaken zoals humor en uiten van frustraties, red.) zou verloren gaan als ook lectoren deel zouden uitmaken van de groepen.” (Belga/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content