Caitlin Winner, die voor Facebook werkt, begon aan haar vernieuwingsoperatie nadat ze ontdekte dat het vrouwelijke silhouet op Facebook een deukje in haar schouder had. Omdat de vrouw in het 'vrienden'-icoontje achter de man staat, was het deukje verborgen en had niemand het daarvoor vooraf opgemerkt.

Facebook/Caitlin Winner
© Facebook/Caitlin Winner

Het ergerde Winner dat de vrouw achter de man stond en ook nog eens kleiner werd afgebeeld. Daarom ontwierp ze een nieuw icoontje, waarin de vrouw voor de man staat, maar een tikje kleiner is afgebeeld. Winner voorzag zowel het mannelijke als het vrouwelijke silhouet ook van een nieuw, moderner kapsel.

Facebook/Caitlin Winner
© Facebook/Caitlin Winner

Ook het icoontje voor Facebookgroepen moest eraan geloven. Tot nu toe waren dat drie personen, twee mannen en een vrouw, waarvan één man centraal stond en groter was afgebeeld. Winner plaatste de vrouw in de centrale positie en de twee mannen in de achtergrond.

De aanpassingen werden bijna geruisloos overgenomen in allerlei toepassingen van Facebook en vervolgt nu zijn weg door het hele sociale netwerk. Belgische gebruikers zullen het voorlopig nog moeten doen met de oude icoontjes.

Het is niet de eerste subtiele aanpassing die Facebook doorvoert. Vorige week veranderde het social netwerk ook al zijn logo. In 2014 kwam er ook al een nieuwe versie van het notificatiesymbool, een wereldbol, met Azië als centrale werelddeel. Daarvoor waren er enkel varianten die Amerika of Europa in het midden plaatsten.

Caitlin Winner, die voor Facebook werkt, begon aan haar vernieuwingsoperatie nadat ze ontdekte dat het vrouwelijke silhouet op Facebook een deukje in haar schouder had. Omdat de vrouw in het 'vrienden'-icoontje achter de man staat, was het deukje verborgen en had niemand het daarvoor vooraf opgemerkt.Het ergerde Winner dat de vrouw achter de man stond en ook nog eens kleiner werd afgebeeld. Daarom ontwierp ze een nieuw icoontje, waarin de vrouw voor de man staat, maar een tikje kleiner is afgebeeld. Winner voorzag zowel het mannelijke als het vrouwelijke silhouet ook van een nieuw, moderner kapsel.Ook het icoontje voor Facebookgroepen moest eraan geloven. Tot nu toe waren dat drie personen, twee mannen en een vrouw, waarvan één man centraal stond en groter was afgebeeld. Winner plaatste de vrouw in de centrale positie en de twee mannen in de achtergrond.De aanpassingen werden bijna geruisloos overgenomen in allerlei toepassingen van Facebook en vervolgt nu zijn weg door het hele sociale netwerk. Belgische gebruikers zullen het voorlopig nog moeten doen met de oude icoontjes.Het is niet de eerste subtiele aanpassing die Facebook doorvoert. Vorige week veranderde het social netwerk ook al zijn logo. In 2014 kwam er ook al een nieuwe versie van het notificatiesymbool, een wereldbol, met Azië als centrale werelddeel. Daarvoor waren er enkel varianten die Amerika of Europa in het midden plaatsten.