Facebook Messenger krijgt chatrobots en reclame
Na Skype krijgt ook Facebook’s chatplatform robots waar je tegen kan praten om bijvoorbeeld een bestelling te plaatsen of een klantendienst te bereiken. Maar er komt ook reclame bij.
Chatbots zijn virtuele gesprekspartners van bedrijven of diensten waar je mee kan praten in Messenger. Je kan daarbij in gewone mensentaal bijvoorbeeld een bestelling voor bloemen of een restaurantreservering doorgeven, de bot herkent wat je zegt en voert uit. Betalingen via de chatbots zijn nog niet mogelijk.
Zuckerberg stelde de chatbots voor op zijn jaarlijkse F8 conferentie. De bots zitten op het Messenger Platform (in beta) en daar vinden ontwikkelaars ook de Send and Receive API. Daarmee kunnen bedrijven zelf bots maken die informatie kunnen opzoeken en interageren met bedrijven. Verder is er voor ontwikkelaars ook Bot Engine: Facebook’s bot framework waarmee complexere bot-scenario’s, bijvoorbeeld in combinatie met machine learning, mogelijk zijn.
Gebruikers zullen de chatbots kunnen terugvinden via een zoekbalk bovenaan Messenger. Ook ga je elke bot indien nodig vlot kunnen blokkeren.
Reclame
Maar Facebook Messenger moet ook geld opleveren en dat gebeurt nu met reclameboodschappen. Voortaan kunnen bedrijven betalen om gebruikers een bericht te sturen, al gaat dit wel enkel naar gebruikers die eerder al in gesprek zijn gegaan met het bedrijf in kwestie. Of dit zo zal blijven zullen we in de toekomst ondervinden.
Skype
De chatrobots en bijhorende platform van Facebook doen wel erg fel denken aan de “conversations as a platform” waar Microsoft het exact twee weken geleden over had op Microsoft Build. Ook hier worden chatrobots ingebouwd in Skype en kan je zelf bots maken met behulp van enkel API’s rond kunstmatige intelligentie. Met die twee chatplatformen op kop, lijkt de kans dus groot dat u in het komende jaar tenminste één keer met een robot begint te chatten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier