Facebook plaatst al uw foto’s in doorzoekbare databank
Facebook heeft nieuwe gebruiksvoorwaarden opgesteld. Daarin staat onder meer dat profielfoto’s van gebruikers opgenomen gaan worden in een centrale database die bijvoorbeeld door adverteerders doorzocht kan worden aan de hand van gezichtsherkenning.
Facebook wil de profielfoto’s van al zijn gebruikers onderbrengen in één centrale database die doorzocht kan worden met behulp van gezichtsherkenningstechnologie. Dat staat te lezen in de nieuwe gebruiksvoorwaarden die het sociale netwerk voorgesteld heeft. Het gaat nog om een concepttekst, maar wellicht zullen deze voorwaarden snel doorgevoerd worden.
Tagging De databank moet het proces van het taggen vergemakkelijken en versnellen, aldus Facebook. Door mensen op foto’s te identificeren via gezichtsherkenningstechnologie, kan Facebook automatisch suggesties doen bij het taggen. Erin Egan, de verantwoordelijke voor privacy bij Facebook, beweert dat deze database de gebruikers meer controle zal geven over hun persoonlijke informatie, omdat ze op de hoogte blijven van alle Facebook-foto’s waar zij op afgebeeld staan.
Adverteerders Het addertje onder het gras hierbij is dat adverteerders ook de mogelijkheid hebben de database met profielfoto’s te doorzoeken, om zo nog gerichter reclame te kunnen maken. Onder het blogbericht dat Facebook maakte over de nieuwe gebruiksvoorwaarden regent het kritiek van gebruikers die hun foto’s niet willen laten gebruiken door adverteerders.
Gebruikers kunnen in de privacy-instellingen wel ten allen tijde weigeren getagd te worden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier