Online geeft het bedrijf niet meteen een reden maar aan de Nederlandse NOS geeft een woordvoerder de verklaring dat niet alle gebruikers dertig dagen de tijd hebben gehad om de nieuwe voorwaarden door te nemen.

Die nieuwe voorwaarden, die nu ingaan op 30 januari, zijn in de eerste plaats een verduidelijking naar wat Facebook allemaal doet en mag. Zo slaan ze voortaan ook op andere Facebookproducten zoals het overgenomen Watsapp, Instagram en Occulus Rift (al zijn ze voor die laatste minder van toepassing omdat dit minder in de sociale omgeving zit).

Ook de gevolgen van interacties worden daarin duidelijker uitgelegd, bijvoorbeeld dat je door iemand te taggen in een foto of een post voor beperkt publiek, dat item zo voor meer mensen beschikbaar maakt.

Een gevoelige passage in de voorwaarden is dat je door de dienst te gebruiken het bedrijf een licentie geeft om jou foto's, video's en statusupdates (zelfs die met tikfouten) te hergebruiken. Tegelijk geef je Facebook toestemming om je naam en foto te gebruiken bij advertenties. Ook dat is niet nieuw, maar het bedrijf communiceert hier nu iets duidelijker over. Schrik dus niet als morgen vrienden advertenties krijgen waar jij, op basis van een like van een fanpagina, hen bepaalde producten of diensten suggereert.

De kans is groot dat u in de aanloop van de nieuwe voorwaarden een semi-juridisch ogende tekst zag voorbijkomen onder gebruikers waarin ze het auteursrecht door Facebook afwijzen. Dat heeft echter geen enkele impact op de verklaring. De enige manier om Facebook te verbieden om je beste foto's of meest geniale bedenkingen te hergebruiken is door ze in de eerste plaats niet op Facebook te zetten.

Online geeft het bedrijf niet meteen een reden maar aan de Nederlandse NOS geeft een woordvoerder de verklaring dat niet alle gebruikers dertig dagen de tijd hebben gehad om de nieuwe voorwaarden door te nemen.Die nieuwe voorwaarden, die nu ingaan op 30 januari, zijn in de eerste plaats een verduidelijking naar wat Facebook allemaal doet en mag. Zo slaan ze voortaan ook op andere Facebookproducten zoals het overgenomen Watsapp, Instagram en Occulus Rift (al zijn ze voor die laatste minder van toepassing omdat dit minder in de sociale omgeving zit).Ook de gevolgen van interacties worden daarin duidelijker uitgelegd, bijvoorbeeld dat je door iemand te taggen in een foto of een post voor beperkt publiek, dat item zo voor meer mensen beschikbaar maakt.Een gevoelige passage in de voorwaarden is dat je door de dienst te gebruiken het bedrijf een licentie geeft om jou foto's, video's en statusupdates (zelfs die met tikfouten) te hergebruiken. Tegelijk geef je Facebook toestemming om je naam en foto te gebruiken bij advertenties. Ook dat is niet nieuw, maar het bedrijf communiceert hier nu iets duidelijker over. Schrik dus niet als morgen vrienden advertenties krijgen waar jij, op basis van een like van een fanpagina, hen bepaalde producten of diensten suggereert.De kans is groot dat u in de aanloop van de nieuwe voorwaarden een semi-juridisch ogende tekst zag voorbijkomen onder gebruikers waarin ze het auteursrecht door Facebook afwijzen. Dat heeft echter geen enkele impact op de verklaring. De enige manier om Facebook te verbieden om je beste foto's of meest geniale bedenkingen te hergebruiken is door ze in de eerste plaats niet op Facebook te zetten.