Facebook treedt op tegen clickbait-links met misleidende inhoud

Pieterjan Van Leemputten

Ook beu dat je op Facebook naar sites gelokt wordt met koppen als “OMG, je raadt nooit wat deze celeb gedaan heeft?” Goed nieuws in dat geval, want Facebook gaat dit soort semi-misleidende posts minder tonen.

Ook beu dat je op Facebook naar sites gelokt wordt met koppen als “OMG, je raadt nooit wat deze celeb gedaan heeft?” Goed nieuws in dat geval, want Facebook gaat dit soort semi-misleidende posts minder tonen.

De netwerksite houdt in de gaten hoe snel gebruikers terugkeren na het klikken op zulke links en of er al dan niet interactie is (zoals een like geven). Zo kan Facebook bepalen of de inhoud van de pagina in kwestie relevant was voor de gebruiker. Ook wordt het in de nieuwe regel nadeliger als je weinig info meegeeft ten opzichte van posts die al iets vertellen over wat je zal zien.

In dezelfde update zegt Facebook dat het mensen wil aanmoedigen om bij het plaatsen van een link de link zelf te plaatsen en daar iets over te zeggen, dit in tegenstelling tot het plaatsen van een foto gevolgd door een link in de tekst.

De wijziging zal vooral nadelig zijn voor sites die mikken op veel bezoekers met misleidende titels of weinig nuttige inhoud. In dat opzicht gedraagt Facebook zich stilaan als Google, dat ook bepaalde regels hanteert voor het hoog verschijnen in de zoekresultaten, maar die evenzeer regelmatig wijzigt om misbruik te voorkomen.

Nog één keer om het af te leren? Je raadt nooit wie binnenkort een concurrent voor Windows en Android uitbrengt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content