Pagina's met 'engagement bait' roepen bezoekers bijvoorbeeld op: ''reageer als je ook van je dochter houdt'', ''deel dit als je deze tuinstoel wil winnen'', ''like als je ook in 1983 bent geboren'' of ''tag iemand die dit ook zou doen''. Ze willen zo hun bereik vergroten.

Facebook heeft honderdduizenden van zulke berichten bekeken en de eigen computers geleerd om zulke posts te herkennen. Die zullen minder prominent in de tijdlijn komen te staan, waardoor de makers er minder van profiteren. En als de tijdlijn authentieker wordt, zullen gebruikers zich minder ergeren aan wat ze zien, is de hoop van Facebook.

Facebook benadrukt dat de aanpak geen gevolgen zal hebben voor hulpoproepen, zoals bij vermissingen of inzamelingen.

Pagina's met 'engagement bait' roepen bezoekers bijvoorbeeld op: ''reageer als je ook van je dochter houdt'', ''deel dit als je deze tuinstoel wil winnen'', ''like als je ook in 1983 bent geboren'' of ''tag iemand die dit ook zou doen''. Ze willen zo hun bereik vergroten. Facebook heeft honderdduizenden van zulke berichten bekeken en de eigen computers geleerd om zulke posts te herkennen. Die zullen minder prominent in de tijdlijn komen te staan, waardoor de makers er minder van profiteren. En als de tijdlijn authentieker wordt, zullen gebruikers zich minder ergeren aan wat ze zien, is de hoop van Facebook.Facebook benadrukt dat de aanpak geen gevolgen zal hebben voor hulpoproepen, zoals bij vermissingen of inzamelingen.