Facebook verbiedt politieke advertenties na verkiezingen VS

Facebook staat na het sluiten van de stembureaus voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen op 3 november tijdelijk geen politieke advertenties meer toe. Het socialemediaplatform doet dat naar eigen zeggen om misbruik of verwarring te voorkomen.

Daarnaast gaat Facebook berichten die voortijdig een winnaar uitroepen voorzien van een label met informatie van gezaghebbende nieuwsmedia en verkiezingsfunctionarissen. ‘Te denken valt aan notificaties die aangeven dat nog niet alle stemmen geteld zijn’, aldus directiemedewerkers van Facebook in een verklaring. Ook berichten die de suggestie wekken op te roepen tot het intimideren van kiezers en medewerkers van stembureaus, zullen worden verboden.

Meer dan ooit stemmen per post

Eerder maakte Facebook al bekend advertenties te verbieden waarin wordt beweerd dat stemfraude wijdverbreid is, de geldigheid van de uitslag van de presidentsverkiezingen wordt tegengesproken of waarin een wijze van stemmen wordt betwist.

Het tellen van de stemmen in de Verenigde Staten neemt dit jaar naar verwachting meerdere dagen in beslag. Dat komt doordat meer Amerikanen dan ooit tevoren hun stem via de post zullen uitbrengen vanwege de corona-epidemie. President Donald Trump ziet dat niet zitten en zegt dat stemmen per post verkiezingsfraude in de hand werkt, waarvoor overigens geen bewijs bestaat.

Meerdere Republikeinen roepen vrijwilligers op om de stembureaus waar al voor 3 november gestemd kan worden, in de gaten te houden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content