Facebook weet binnenkort waar je bent

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Socialenetwerksite Facebook zet de aanval op Fourquare en Gowalla in, en lanceert met Places een eigen geolocalisatiefunctie.

Socialenetwerksite Facebook zet de aanval op Fourquare en Gowalla in, en lanceert met Places een eigen geolocalisatiefunctie.

Facebook Places zal gebruikers toelaten om hun huidige locatie door te spelen aan vrienden: precies de basisfunctie waarrond applicaties als Foursquare en Gowalla opgebouwd zijn. Die applicaties onderscheiden zich wel van Places door extra spelelementen toe te voegen. Facebook wil met de nieuwe dienst – waarvoor je een smartphone nodig hebt – inspelen op de groeiende populariteit van Foursquare en Gowalla. Voorlopig is Places enkel in de Verenigde Staten beschikbaar.

Het wordt vooral uitkijken hoe Facebook zal omgaan met de privacy van de gebruikers. De standaardinstelling zegt dat Places de locatie automatisch mag delen met het vriendennetwerk van de gebruiker. Maar het gevaar bestaat dat via bijvoorbeeld het taggen van personen in foto’s alsnog de locatie van anderen gedeeld wordt zonder dat die personen daar expliciet toestemming voor gegeven hebben. In het verleden heeft Facebook al enkele keren het privacybeleid moeten herbekijken en uitspraken van Facebook-oprichter Mark Zuckerberg als “het tijdperk van de privacy voorbij is” blijven bij velen in het achterhoofd hangen.

De algemene verwachting is dat Facebook op termijn een businessmodel achter Places zal stoppen. Facebook is op zoek naar inkomsten, en mogelijk kan reclame op maat van een gebruiker én rekening houdend met zijn huidige locatie een belangrijke bron worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content