De prijs van een bericht hangt af van de populariteit van de ontvanger, meldt The Sunday Times. Zo betaal je bijvoorbeeld 10,68 pond (ruim 12,5 euro) voor een berichtje naar de Britse zwemmer Tom Daley en 10,08 om de Amerikaanse rapper Snoop Dogg te contacteren.

Het betaalsysteem is in alle stilte ingevoerd bij de meest recente update van Facebook en stuit op heel wat kritiek gezien de slogan van de website 'Het is gratis en dat blijft het ook'.

Beschermen

Facebook zegt dat het gaat om een testmaatregel bedoeld om populaire gebruikers te beschermen tegen een bombardement aan berichtjes van onbekenden.

'Het systeem van betalen om privéberichten te sturen naar niet-vrienden is ontwikkeld om spam te verhinderen, terwijl we toch erkennen dat je soms contact wil hebben met mensen van buiten je directe sociale kring,' zo legde een woordvoerder het uit volgens The Sunday Times. 'We testen enkele prijscategorieën om te komen tot een optimale toeslag die populariteit weergeeft.'

Critici wijzen er echter op dat het bedrijf op deze manier zijn inkomsten probeert te verhogen.

Voor alle duidelijkheid: privéberichten sturen naar vrienden is nog steeds gratis.

De prijs van een bericht hangt af van de populariteit van de ontvanger, meldt The Sunday Times. Zo betaal je bijvoorbeeld 10,68 pond (ruim 12,5 euro) voor een berichtje naar de Britse zwemmer Tom Daley en 10,08 om de Amerikaanse rapper Snoop Dogg te contacteren. Het betaalsysteem is in alle stilte ingevoerd bij de meest recente update van Facebook en stuit op heel wat kritiek gezien de slogan van de website 'Het is gratis en dat blijft het ook'. Beschermen Facebook zegt dat het gaat om een testmaatregel bedoeld om populaire gebruikers te beschermen tegen een bombardement aan berichtjes van onbekenden. 'Het systeem van betalen om privéberichten te sturen naar niet-vrienden is ontwikkeld om spam te verhinderen, terwijl we toch erkennen dat je soms contact wil hebben met mensen van buiten je directe sociale kring,' zo legde een woordvoerder het uit volgens The Sunday Times. 'We testen enkele prijscategorieën om te komen tot een optimale toeslag die populariteit weergeeft.' Critici wijzen er echter op dat het bedrijf op deze manier zijn inkomsten probeert te verhogen. Voor alle duidelijkheid: privéberichten sturen naar vrienden is nog steeds gratis.