‘Facebook zet zich schrap voor het geval dat Trump de kiesuitslag niet aanvaardt’

© PVL

Facebook neemt voorzorgsmaatregelen voor het geval dat de Amerikaanse president Donald Trump na de verkiezingen in november weigert de uitslag te aanvaarden.

Dat meldt de krant The New York Times. Bronnen binnen het socialemediabedrijf zeggen dat er scenario’s klaarliggen die moeten voorkomen dat Trump Facebook gebruikt om de verkiezingsuitslag te delegitimeren.

Er zijn al een tijd speculaties dat het Amerikaanse staatshoofd bij verlies mogelijk de verkiezingsuitslag zal betwisten om in het Witte Huis te kunnen blijven. Dat is een van de scenario’s waarmee medewerkers van Facebook bezig zijn ter voorbereiding van de verkiezingen. De op anonimiteit staande bronnen zeggen dat Facebook stappen voorbereidt voor het geval dat Trump onterecht de verkiezingsoverwinning opeist. Ook liggen er plannen klaar voor het geval dat hij beweert dat er gefraudeerd is met briefstemmen. De president heeft meermaals gezegd dat stemmen per post verkiezingsfraude in de hand werkt, een bewering waarvoor geen bewijs bestaat.

‘Dodemansknop’

Facebook-topman Mark Zuckerberg en leidinggevenden zouden dagelijks vergaderen over manieren om te voorkomen dat het platform wordt gebruikt om de verkiezingsuitslag te betwisten. Daarbij zou onder meer zijn overlegd over een soort ‘dodemansknop’ om na de verkiezingen politieke advertenties te blokkeren, aldus de ingewijden.

Facebook begon deze maand met het aanpakken van desinformatie die Trump via zijn account verspreidt. Het bedrijf verwijderde toen een bericht van Trump dat volgens het platform in strijd was met de regels over misleidende informatie over het nieuwe coronavirus. Trump beschuldigde Facebook daarop van censuur.

Het platform heeft in het verleden altijd gesteld vrije meningsuiting als hoogste goed te beschouwen. Facebook zit in zijn maag met het dilemma hoe om te gaan met Trumps uitingen, uit angst te worden te worden beschuldigd van vooroordelen. Microblogplatform Twitter, dat door Trump veelvuldig wordt gebruikt, voert al langer een beleid ten opzichte van misinformatie die Trump verspreidt. Twitter blokkeerde enkele berichten van Trump, of plaatste daar factcheckmeldingen bij. Ook daarop reageerde de president telkens boos.

Facebook kwam in 2018 in opspraak naar aanleiding van het schandaal rond Cambridge Analytica, dat een rol speelde in de eerdere verkiezingscampagne van Trump. Het bedrijf zou persoonlijke informatie van tientallen miljoenen Facebookgebruikers hebben gebruikt voor persoonlijke profielen ten behoeve van Trumps campagne.

Partner Content