Famest haalt 230.000 euro op

Het Belgische bedrijfje Famest haalt 230.000 euro op bij Meusinvest. De openbare investeerder kan zich vinden in het vernieuwende business model van de starter.

Het Belgische bedrijfje Famest haalt 230.000 euro op bij Meusinvest. De openbare investeerder kan zich vinden in het vernieuwende business model van de starter.

Famest is een applicatie die modefans die de kleren op hun foto’s taggen, beloont in de vorm van kortingbonnen. Of die het ego streelt van fashion victims die hun kledingsmaak graag delen. “Vertel me wat je draagt, en ik vertel me wie je bent“, was de titel van ons portret van deze start-up, die in februari werd opgericht.

De deelname van de piepjonge onderneming aan het Waalse start-up acceleratieprogramma Nest’Up in de herfst van 2012 heeft blijkbaar vruchten afgeworpen, want een eerste financiering liet niet lang op zich wachten.

Famest haalde zopas 230.000 euro op. Het merendeel (125.000) is afkomstig van de Luikse investeringsfonds Meusinvest, die voor 41 procent in handen is van het Waalse Gewest maar zich steeds nadrukkelijker openstelt voor privéaandeelhouders zoals het farmaceutische bedrijf Mithra of energieleverancier Lampiris. Het fonds wordt voorgezeten door Jean-Michel Javaux, de voormalige medevoorzitter van Ecolo.

“Het is opmerkelijk dat een Waals beleggingsfonds besluit om een vernieuwend en riskant businessmodel zoals het onze te ondersteunen. Het is ook geruststellend om te zien dat het feit dat de drie medeoprichters nog maar net van de unief komen ‘geen obstakel vormde'”, aldus medeoprichter van Famest Julien Paquet.

De andere investeerders zijn business angels uit Frankrijk en… Singapore. De komende maanden gaat Famest de Aziatische markt trouwens aftasten vanuit Singapore.

De start-up kon al een partnerschap rond maken met Zalora, een distributeur van meerdere merken in Azië, vergelijkbaar met Zalando (ook partner van Famest), waarmee het trouwens een aantal aandeelhouders deelt.

“Wij geloven dat Singapore een zeer veelbelovende markt is voor onze mobiele applicatie. Het land telt heel wat ‘fashionista’s’ en heeft de grootste iPhone-penetratiegraad ter wereld.”

De 230.000 euro zullen vooral geïnvesteerd worden in human resources, meer bepaald in de rekrutering van ontwikkelaars. “Als je echt goed wilt kunnen inspelen op je markt en op de verwachtingen van je van gebruikers, dan heb je ‘in house’-ontwikkelaars nodig, vooral omdat we werken met spitstechnologie”, aldus Julien Paquet, die toevoegt dat hij zijn ontwikkelaars al voor een deel heeft gevonden.

“Ons universiteitsnetwerk heeft ons goed geholpen om de juiste mensen te vinden.”

De ontwikkelingen concentreren zich momenteel op iOS voor iPhone, naast een webversie van de applicatie. “We merken dat onze gebruikers in Frankrijk, Groot-Brittannië of de Verenigde Staten de app vooral gebruiken op iPhone, terwijl in België de webversie veel succes kent.”

Een ontwikkeling voor Android is niet voor de eerste zes maanden, kwestie van prioriteiten stellen. “De app ontwikkelen op Android is complexer, want er bestaan verschillende modellen. Maar zodra onze middelen het toelaten, gaan we dat zeker doen. We kunnen de vele Android-gebruikers natuurlijk niet in de kou laten staan.”

Instagram

Gebruikers van Famest (mensen die foto’s publiceren en taggen) moeten een Facebook-account hebben om in te loggen, maar de toegang zal uitgebreid worden naar Instagram (dat trouwens werd overgenomen door Facebook). “Dat platform is nog steeds aan het boomen”, oppert Paquet.

Dit gezegd zijnde, moet je je niet noodzakelijk identificeren via een sociaal netwerk om op een bepaald kledingstuk te kunnen klikken of een opwelling met anderen te delen. Voor de gebruiksvoorwaarden (leeftijd, privéleven, enz.) haalt Famest de mosterd duidelijk bij Zuckerberg en co.

Momenteel wordt Famest vergoed op basis van het aantal clicks dat een actie op de e-commerce-site van een merk genereert. Het bedrijf krijgt ook een kleine commissie op de verstrekte kortingbonnen.

“We denken volop na over de ontwikkeling van een oplossing waarmee een merk tegen een forfaitair bedrag zijn relaties met onze gebruikers op eigen maat kan beheren en extra functies kan toevoegen. Maar het belangrijkste is nu om zoveel mogelijk gebruikers over te halen.”

Pas als Famest een voldoende grote community heeft opgericht, kan het echt gaan onderhandelen met de merken.
Vooral meisjes willen graag het ‘beroemdst’ zijn: 70 procent van de gebruikers van Famest is van het vrouwelijke geslacht, en dat aandeel zal nog toenemen.

De starter heeft immers besloten om zich vooral tot het vrouwelijke deel van de bevolking te gaan richten, ook weer een kwestie van prioriteiten stellen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content