Fans van sociale media registreren méér domeinnamen

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Fervente gebruikers van sociale media registreren méér domeinnamen dan burgers die Facebook en co. maar niets vinden. Dat blijkt uit een omvangrijk onderzoek van de Nederlandse domeinbeheerder SIDN. Bedrijven die veel belang hechten aan sociale media, registreren dan weer minder domeinnamen, al zien ze een pagina op Facebook niet meteen als een substituut voor de bedrijfssite.

Fervente gebruikers van sociale media registreren méér domeinnamen dan burgers die Facebook en co. maar niets vinden. Dat blijkt uit een omvangrijk onderzoek van de Nederlandse domeinbeheerder SIDN. Bedrijven die veel belang hechten aan sociale media, registreren dan weer minder domeinnamen, al zien ze een pagina op Facebook niet meteen als een substituut voor de bedrijfssite.

SIDN, de beheerder van het Nederlandse top level domein .nl, heeft de resultaten bekendgemaakt van een uitgebreid onderzoek naar trends in internetgebruik met een link naar de domeinnaammarkt. 2800 consumenten werden aan de tand gevoeld, net als 600 vertegenwoordigers uit de zakelijke markt.

Het meest opvallende resultaat is dat sociale media, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, als een echte trigger lijken te werken voor het hebben van een eigen website. Internetgebruikers die erg actief zijn of Facebook, Twitter of Instagram, zijn dus sneller geneigd om een domeinnaam te registeren dan internauten die sociale media links laten liggen.

Blijkt dat mobieltjes en sociale media het internetgebruik momenteel in die mate stimuleren, dat ook de vraag naar domeinnamen groter wordt. Zelfs de switch naar de alomtegenwoordige apps zouden eerder een positief dan een negatief effect hebben op het gebruik van websites en domeinnamen. Al geeft het grootste deel van de respondenten toe dat dit in de nabije toekomst wel eens kan veranderen.

Uiteraard moeten we meteen de kanttekening plaatsen dat de situatie in België helemaal anders kan zijn. In vergelijking met onze bovenburen zijn Belgen veel minder actief op het internet. Je kan de resultaten van het onderzoek dus moeilijk zo maar overzetten naar ons land.

Hetzelfde geldt voor die andere opvallende vaststelling van de Nederlanders. Hoe meer een bedrijf belang hecht aan sociale media, hoe minder domeinnamen het registreert. Compleet het tegenovergestelde van bij de gewone consument dus.

Uitzondering op de regel is de bedrijfswebsite. Er zijn nauwelijks ondernemingen te vinden die een pagina op Facebook een volwaardig alternatief vinden voor de eigen webstek. De verwachting van zowel zakelijke gebruikers als providers is dan ook dat corporate websites hun rol niet zullen verliezen door de opkomst van sociale media.

Ook dat zou beneden de Moerdijk wel eens anders kunnen zijn. In ons land zijn er nog heel wat KMO’s die het belang van een eigen identiteit en van een eigen plekje op het world wide web onderschatten, waardoor Belgische ondernemers misschien sneller geneigd zijn om meteen voor Facebook, LinkedIn of Twitter te kiezen dan voor een eigen (.be) website.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content