Federale politie en Microsoft waarschuwen voor telefonische oplichting

. © .

België wordt andermaal geteisterd door oplichters die zich telefonisch uitgeven voor Microsoft-medewerkers om gebruikersgegevens te kunnen ontfutselen.

“De oplichters bellen hun slachtoffers op en maken hen wijs dat er problemen zijn met hun computer”, staat te lezen in een persmededeling van de politie. “Op die manier proberen ze hun slachtoffers vertrouwelijke gegevens te ontfutselen, door hen te vragen naar een bepaalde website te surfen. Gedupeerden die deze website bezoeken, geven de oplichters van op afstand toegang tot hun computer.”

De oplichters installeren kwaadaardige software op de computer, waarmee ze er ook op een later tijdstip nog toegang toe hebben. Ze vragen hun slachtoffers ook om hen te betalen voor “bewezen diensten”, en blokkeren zelfs de computer als gebruikers dit weigeren te doen.

Zowel Microsoft als de federale politie vragen de burgers met aandrang niet in te gaan op deze telefoontjes. “Informatie over beveiligingsincidenten of updates van beveiligingssoftware sturen we via e-mail naar abonnees van ons programma voor beveiligingsberichten. Onze helpdesk zal hiervoor nooit proactief naar eindgebruikers bellen en al zeker nooit persoonlijke gegevens vragen of gebruikers laten betalen”, zegt Philippe Rogge, general manager van Microsoft België en Luxemburg.

Mensen die al het slachtoffer werden van de oplichters wordt aangeraden hun computer los te koppelen van het internet en een virusscan uit te voeren. Slachtoffers kunnen bij de lokale politie ook klacht neerleggen voor hacking en sabotage.

Er zijn al langer oplichters actief in ons land die zich voordoen als Microsoft-medewerkers. (Belga/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content