Fitbit heeft een opvolger aangekondigd voor zijn eerste echte smartwatch. De Versa 2 zal op 15 september in de winkel liggen en belooft een steviger batterij (tot vijf dagen), een beter scherm en een snellere processor.
...

Fitbit heeft een opvolger aangekondigd voor zijn eerste echte smartwatch. De Versa 2 zal op 15 september in de winkel liggen en belooft een steviger batterij (tot vijf dagen), een beter scherm en een snellere processor. Opvallendste nieuwigheid aan deze opvolger is echter de ondersteuning voor Alexa. Fitbit bouwde tot nu toe geen microfoons in zijn wearables in, maar op de Versa 2 zal je Alexa kunnen aanspreken door op de knop aan de zijkant van het toestel te drukken, althans in de VS. Je kan stemcommando's geven en ziet je antwoord vervolgens op het schermpje. Een luidspreker is niet aan boord. Voor het Nederlands is er geen Alexa-ondersteuning, maar je zou wel spraakcommando's kunnen gebruiken in combinatie met een Android-telefoon. De link laat je vanop je horloge bijvoorbeeld informatie opzoeken op het internet of thuis de (slimme) lampen bedienen. Het schermpje heeft ook enkele verbeteringen gekregen, net als de processor. Op de Versa 2 is er ook ondersteuning voor Spotify, via een link naar je smartphone. De vorige Versa bood al muziek aan, onder meer door je te laten linken naar je Deezer- of Pandora-accounts, of door je zelf mp3's te laten opladen naar het toestel. Spotify werkt op een gelijkaardige manier: je kan via je horloge de Spotify app op je smartphone bedienen. Ook Fitbit Pay is van de partij, een contactloze betaaloplossing naar analogie met bijvoorbeeld Apple Pay. Die werd eerst geïntroduceerd in de Premium editie van de Versa, maar de nodige NFC-ondersteuning zit nu in alle versies van Versa 2. De Versa 2 zal in de VS zo'n 200 dollar kosten.Op zijn conferentie in New York stelt Fitbit ook enkele updates voor aan zijn software. De vernieuwde Sleep Score wordt bijvoorbeeld uitgerold naar alle bestaande Fitbit-toestellen met een hartslagmeter. Deze functie geeft je meer gedetaillerde informatie over je slaap en baseert zich daarvoor niet alleen op de uren die je geslapen hebt maar ook op je hartslag in rust en metingen over REM en diepe slaap. Daarnaast krijgen Fitbit-toestellen ook een 'smart wake' functie die je wakker moet maken op het ideale moment in je slaapcyclus, zodat je fris en monter wakker wordt, en niet als een zak aardappelen uit bed rolt. Daarnaast komt Fitbit ook met een Premium abonnementendienst. De wearable-maker levert daarmee gepersonaliseerde streefdoelen, coaching en begeleiding voor een prijs van zo'n tien dollar per maand of tachtig dollar per jaar. De dienst wordt gelanceerd in zeventien landen, maar België lijkt daar niet meteen bij te zijn. Fitbit Premium is meteen beschikbaar zijn op alle fitness trackers en slimme horloges van het merk en moet een uitbreiding bieden op de gratis app. Het abonnement bevat onder meer spelletjes, uitdagingen en een gezondheidsrapport, met een reeks grafiekjes, dat je kan printen en meenemen naar je dokter.Daarnaast gaat Fitbit je ook, mogelijk om je gemotiveerd te houden, meer contextueel advies geven. In plaats van bijvoorbeeld alleen te focussen op je gewicht, kan de dienst je erop wijzen dat een lagere hartslag bij rust of een beter slaappatroon ook een indicatie zijn dat je vooruitgang maakt,. Dat Fitbit meer wil zijn dan een gadgetmaker wisten we al langer. Bij de lancering van de Fitbit Inspire in maart werd al duidelijk dat het bedrijf zich steeds sterker richt op een eigen 'ecosysteem' van video's, motiverende grafiekjes en bredere gezondheidstrackers. Ook deze keer hint Fitbit overigens naar functies rond het beheren van serieuzere condities zoals diabetes, iets wat volgend jaar naar Premium zou komen. Het abonnement zou het bedrijf ook een meer stabiele inkomstenstroom kunnen opleveren dan de verkoop van eenmalige toestellen. Het is alvast niet de eerste keer dat Fitbit met een betaald abonnement komt. Vorig jaar, bij de lancering van de eerste Versa, startte het al met Fitbit Coach, een abonnement voor acht dollar per maand, dat onder meer fitnessvideo's en coachingprogramma's via audio biedt. Abonnees van Premium krijgen meteen ook toegang tot deze content.