Ford maakt stappen door zelfrijdende auto in sneeuw te testen

© Ford
Wim Kopinga Freelance journalist

Ford heeft aangekondigd dat het zijn zelfrijdende auto in de sneeuw aan het testen is. Als deze hindernis overbrugd wordt, maakt het autobedrijf flinke stappen richting een goed functionerende zelfrijdende auto.

Een van de grootste uitdagingen voor de zelfrijdende auto is het zicht rondom de wagen. Hij moet de strepen kunnen zien waar hij binnen moet blijven en precies weten waar de wagen zich bevindt. Sneeuw is voor veel zelfrijdende auto’s daarom nog een uitdaging; het zicht wordt erdoor belemmerd en strepen op de weg zijn niet langer zichtbaar.

De meeste bedrijven maken gebruik van sensoren als LIDAR – de spinnende dingen op het dak van de onderzoekwagens -, maar die kunnen niet door sneeuw zien. Hierdoor worden ze bij slecht weer nutteloos, schrijft The Verge. Daarom gebruikt Ford nu LIDAR samen met kaarten van hoge resolutie die eerder gemaakt zijn – in betere omstandigheden.

Een probleem hierbij is dat die kaarten van hoge resolutie nog niet altijd bestaan. Volkswagen en MG kondigden vorige week een samenwerking met Mobileye aan, een bedrijf dat hierin gespecialiseerd is. Tesla doet met zijn zelfrijdende wagen iets soortgelijks.

Google zegt ook regen te gebruiken om hun zelfrijdende wagen te verbeteren. Het enige probleem voor de techgigant is dat er in thuisstaat Californië niet veel regen valt, in Austin, Texas – de andere testplaats – is dat evenmin het geval. Daarom klinkt een samenwerking met Ford voor het techbedrijf niet gek.

Samenwerking tussen Google en Ford

Verwacht werd dat die samenwerking op CES vorige week dan ook aangekondigd zou worden, maar dit was niet het geval. Analisten denken dat dit later alsnog zal gebeuren. Dat de twee elkaar opzoeken is niet vreemd, aangezien Google inmiddels al aantal mensen in dienst heeft die voor Ford gewerkt hebben. De voormalige CEO van Ford stapte in 2014 al over Google en afgelopen september stapte John Krafcik over naar het zelfrijdende auto-project van Google. Krafcik werkte van 1990 tot 2004 voor Ford.

Google heeft eerder al aangekondigd dat het niet van plan is zelf auto’s te gaan produceren, het techbedrijf zal zich enkel toeleggen op de technologische kant.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content