Foxconn lanceert start-up fonds voor wearable tech

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De Taiwanese iPhone en iPad-bouwer Foxconn wil een investeringsfonds oprichten dat start-ups ondersteunt die draagbare technologieën zoals slimme horloges ontwikkelen.

De Taiwanese iPhone en iPad-bouwer Foxconn wil een investeringsfonds oprichten dat start-ups ondersteunt die draagbare technologieën zoals slimme horloges ontwikkelen.

De Foxconn-afdeling Syntrend Creative Park zal het fonds van 6,8 miljoen dollar (ongeveer 5 miljoen euro) beheren, en zou begin volgend jaar al enkele starters selecteren, zo meldt Bloomberg.

Tegelijk zou Foxconn ook een incubator willen inrichten waar starters in wearable tech kunnen gaan werken en advies krijgen, maar dat initiatief zou pas tegen het einde van volgend jaar echt van de grond komen. Het is ook nog niet duidelijk waar die incubator juist moet komen.

Foxconn, dat niet enkel producten in elkaar steekt voor Apple, maar ook voor Microsoft, Dell en Sony, lijkt hiermee te willen aangeven dat het ook ambities heeft die verder rijken dan zuivere productie.

Dat bleek een maand geleden al eens, toen Foxconn een smartwatch showde tijdens een aandeelhoudersvergadering waarmee je draadloos kon linken naar een iPhone, en waarop je telefoontjes zag binnenlopen en Facebookposts zag passeren.

Meerwaarde Nu de tablet- en de smartphone-markt stilaan verzadigd raakt, zijn de hardware-fabrikanten naarstig op zoek naar een nieuwe cash cow en is de race naar wearable tech helemaal ingezet.

Op het eerste zicht lijken vooral de brillen en de smartwatches een kanshebber, eerder dan de slimme ringen of de intelligente manchetknopen, maar als de slimme horloges echt een groot publiek willen bereiken, dan zullen ze toch wat meer moeten kunnen dan de toestellen die vandaag al op de markt zijn.

Grote vraag is wat Apple gaat doen met het gegeven van het slimme horloge. Kan het bedrijf van wijlen Steve Jobs nog eens verrassend uit de hoek komen? Binnen enkele maanden kennen we het antwoord, want het bovengenoemde Foxconn zou intussen ook begonnen zijn met de productie van een 1000-tal testtoestellen voor Apple.

Overigens komt ook Google volgend jaar met een smartwatch. Dat horloge zou integreren met Google Now en je zinvolle en relevante informatie doorspelen nog voor je er achter gevraagd hebt. Is dat de meerwaarde die doorslaggevend kan zijn?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content