Orange, de opvolger van voormalig overheidsmonopolist France Telecom, stopt op 15 november met het aanbieden van nieuwe analoge telefoonlijnen. De dienst wordt binnen vijf jaar, in 2023, volledig stopgezet.

Dat wil niet zeggen dat de vaste lijn verdwijnt. Het gaat specifiek over de klassieke toestellen rechtstreeks aansluiten op het telefoonnet. In de toekomst kan dat enkel met een 'box', een modem die ook internet ondersteunt.

In praktijk komt het er vooral op neer dat wie nog geen vaste internetverbinding (en dus geen modem) had, zijn analoge telefoonlijn moet inruilen voor een digitaal (VoIP) signaal. Al garandeert Orange tegenover Le Parisien dat er rekening wordt gehouden met de gebruikersgroep, die vooral bestaat uit oudere mensen. Vandaag hebben nog 20 miljoen Fransen een vaste lijn. 9,4 miljoen van hen heeft geen internettoegang en belt dus nog analoog.

Zakelijke markt

Voor de operator betekent de stopzetting waarschijnlijk een stevige infrastructuurverlichting. Orange moet immers niet langer aparte middelen en ondersteuning voorzien voor analoge telefonie. Intussen kunnen ze het product 'vaste telefonie' wel blijven aanbieden via een modernere internetverbinding, wat het beheer vereenvoudigt.

Maar de stopzetting heeft ook gevolgen voor de bedrijfsmarkt. Hoewel moderne bedrijven hun telefooninfastructuur vaak wel digitaal hebben, heeft nog ongeveer zeventig procent van hen een analoge vaste lijn. Het gaat daarbij om faxen, alarmsystemen, betaalterminals en liften. Ook voor hen moet er in de komende vijf jaar een oplossing worden voorzien.

Orange, de opvolger van voormalig overheidsmonopolist France Telecom, stopt op 15 november met het aanbieden van nieuwe analoge telefoonlijnen. De dienst wordt binnen vijf jaar, in 2023, volledig stopgezet.Dat wil niet zeggen dat de vaste lijn verdwijnt. Het gaat specifiek over de klassieke toestellen rechtstreeks aansluiten op het telefoonnet. In de toekomst kan dat enkel met een 'box', een modem die ook internet ondersteunt.In praktijk komt het er vooral op neer dat wie nog geen vaste internetverbinding (en dus geen modem) had, zijn analoge telefoonlijn moet inruilen voor een digitaal (VoIP) signaal. Al garandeert Orange tegenover Le Parisien dat er rekening wordt gehouden met de gebruikersgroep, die vooral bestaat uit oudere mensen. Vandaag hebben nog 20 miljoen Fransen een vaste lijn. 9,4 miljoen van hen heeft geen internettoegang en belt dus nog analoog.Zakelijke marktVoor de operator betekent de stopzetting waarschijnlijk een stevige infrastructuurverlichting. Orange moet immers niet langer aparte middelen en ondersteuning voorzien voor analoge telefonie. Intussen kunnen ze het product 'vaste telefonie' wel blijven aanbieden via een modernere internetverbinding, wat het beheer vereenvoudigt.Maar de stopzetting heeft ook gevolgen voor de bedrijfsmarkt. Hoewel moderne bedrijven hun telefooninfastructuur vaak wel digitaal hebben, heeft nog ongeveer zeventig procent van hen een analoge vaste lijn. Het gaat daarbij om faxen, alarmsystemen, betaalterminals en liften. Ook voor hen moet er in de komende vijf jaar een oplossing worden voorzien.