Franse verkiezingen: een op vier gedeelde artikels vals

De elf kandidaten voor de Franse presidentsverkiezingen © REUTERS

Een op vier artikels die gedeeld worden op Twitter naar aanloop van de Franse presidentsverkiezingen zijn ‘fake news’. Dat blijkt uit een studie van de Universiteit van Oxford.

De artikels die op Twitter circuleren zijn volgens het onderzoek opzettelijk valse of “rommelartikels” die “ideologisch extreme, hyperpartijdige of complotachtige” standpunten innemen met logische fouten en opinies vermomd als feiten. Daarbij werd door automatische accounts vooral veel internetverkeer gegenereerd tegen de gematigde, pro-EU-kandidaat Emmanuel Macron en voor de conservatieve, Russischgezinde presidentskandidaat François Fillon.

De studie voegt meer bewijs toe aan de beschuldigingen vanuit Frankrijk, Duitsland en de Verenigde Staten dat Rusland zich probeert te mengen in verkiezingen door dit soort verhalen te verspreiden. Volgens de studie delen Franse en Duitse kiezers wel informatie van betere kwaliteit dan Amerikaanse kiezers. In de staat Michigan bijvoorbeeld waren soms een op twee gedeelde artikels vals nieuws. In Duitsland was dit tijdens de verkiezingen slechts een op vijf.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content