Gartner: Overheden besteden komend jaar 6,5% meer aan IT

'Coronacrisis zorgt voor meer investeringen in computers'

Overheden wereldwijd zullen in 2022 zo’n 557,3 miljard dollar besteden aan IT. Dat voorspelt onderzoeksbureau Gartner. De stijging is onder meer toe te schrijven aan de COVID-19 pandemie.

Het gaat om een stijging van 6,5% tegenover 2021. ‘Overheden blijven investeren in het versnellen van digitale technologieën om te reageren op […] de COVID-19 pandemie en de onzekerheden die dat met zich meebrengt’, zegt Irma Fabular, research vice president bij Gartner. ‘De verstoringen die de pandemie veroorzaakten versterken ook het idee van een digitale overheid, waarbij openbaar beleid en technologie gelinkt zijn.’

Reactiesnelheid

Overheden besteden naar verwachting 64% van hun totale IT-budget aan diensten en software die de reactiesnelheid en veerkracht van openbare dienstverlening moeten verbeteren. Denk daarbij aan investeringen in een verbeterde klant- en werknemerservaring, het versterken van analytische mogelijkheden en het schalen van operationele veerkracht.

Bij de belangrijkste prioriteiten van overheden in 2022 ziet Gartner onder meer IT-infrastructuur en het moderniseren van applicaties, naast digitale transformatie. Economische steunpakketten gerelateerd aan COVID-19 zoals NextGenEU stimuleren bovendien de financiering van digitale mogelijkheden, waaronder duurzame groei, sociale programma’s, onderwijs, cybersecurity en digitale inclusiviteit.

Digitale identiteit

De pandemie heeft overheden erop gewezen dat ze snel moeten schalen, zegt Gartner. Het onderzoeksbureau verwacht dat in 2025 ruim de helft van alle overheidsdiensten kritieke legacy-applicaties zullen moderniseren om zo meer wendbaar te zijn.

Gartner ziet daarnaast ook dat Covid-19 een sterkere focus op digitale identiteit voor burgers heeft blootgelegd. ‘Digitale identiteit gaat verder dan het online authentiseren van burgers’, zegt Fabular. ‘Om het succes van digitale identiteiten te vergroten, moeten overheden privacy, security en gebruiksgemak als kritieke succesfactoren behandelen.’

In samenwerking met Dutch IT Channel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content