Geautomatiseerde mobiele advertenties zitten in de lift

Pieterjan Van Leemputten

Een rapport voorspelt dat geautomatiseerde advertenties op mobiele toestellen in volwassen markten zullen groeien. Tegelijk wordt de markt complexer.

Een rapport voorspelt dat geautomatiseerde advertenties op mobiele toestellen in volwassen markten zullen groeien. Tegelijk wordt de markt complexer.

De markt voor zogenaamd programmatic ad buying groeit in de VS met 56 procent. Het gaat daarbij om advertenties op mobiele toestellen die geautomatiseerd worden gekocht en geplaatst naar mate van het moment, de prijs of het type gebruiker.

Het rapport van BI Intelligence, een deel van Business Insider, stelt tegelijk dat in de VS 15 procent van het totaalbudget voor advertenties naar mobile gaat. Wereldwijd is dat 12 procent.

Dat gaat gecombineerd met een complexere markt. De technologie om data te verzamelen wordt groter en biedt nieuwe mogelijkheden. Maar tegelijk wordt het minder evident om uit te zoeken welk bedrijf welke technologie heeft en dus kan leveren wat het belooft.

In de online/mobiele advertentiemarkt verwacht het rapport een consolidatie- en overnamegolf van bedrijven die enerzijds de nieuwste technologie willen aanbieden en anderzijds breder willen gaan dan hun concurrenten. Zo willen sommigen meer zijn dan een klassiek aanspreekpunt voor het verspreiden van een advertentie. Maar ondanks consolidaties verwacht BI Intelligence wel dat de sector complexer wordt naarmate verschillende bedrijven in elkaar zullen opgaan en de lijnen tussen bepaalde entiteiten zullen verdwijnen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content