Sinds zeker 2017 was de informatie te koop. Grindr zegt zelf twee jaar geleden een einde te hebben gemaakt aan de praktijk. Hoewel er geen persoonsgegevens gelekt zijn, kunnen de locatiegegevens ook voor problemen zorgen. Zo werd vorig jaar van een Amerikaanse katholieke geestelijke bekend dat hij een Grindr-gebruiker was. Dat gebeurde op basis van een analyse van vergelijkbare gebruikersdata.

Ook in andere gevallen kon de identiteit van mensen worden vastgesteld en net als met wie zij afspraken. Zo kon door de locatiegegevens worden vastgesteld waar Grindr-gebruikers woonden en werkten. Als telefoons langere tijd dicht bij elkaar zijn, kan bovendien ervan uit worden gegaan dat de eigenaren een date hadden.

Hyperlokale ads

Toen Grindr de gegevens begon te delen met de advertentienetwerken, dachten zij niet dat er privacyproblemen konden ontstaan, aldus de insiders. De advertentiesector zette toen vol in op hyperlokale advertenties, waardoor gebruikers bijvoorbeeld een advertentie van het koffietentje om de hoek te zien zouden krijgen.

De privacyproblemen zijn bijzonder gevoelig voor Grindr omdat homoseksualiteit en biseksualiteit in veel landen verboden is. De app zegt in die landen geen reclames te tonen zodat de locatiegegevens van gebruikers ook niet zichtbaar kunnen worden voor anderen. Ook in landen waar homoseksualiteit niet verboden is, kunnen de gevolgen groot zijn. Mensen die niet openlijk homoseksueel zijn kunnen met de informatie worden gechanteerd.

Het is overigens niet de eerste keer dat Grindr in de problemen komt voor zijn privacybeleid rond advertenties. Het bedrijf kreeg eind vorig jaar een van de grootste privacyboetes die Noorwegen ooit uitsprak voor gelijkaardige praktijken.

Sinds zeker 2017 was de informatie te koop. Grindr zegt zelf twee jaar geleden een einde te hebben gemaakt aan de praktijk. Hoewel er geen persoonsgegevens gelekt zijn, kunnen de locatiegegevens ook voor problemen zorgen. Zo werd vorig jaar van een Amerikaanse katholieke geestelijke bekend dat hij een Grindr-gebruiker was. Dat gebeurde op basis van een analyse van vergelijkbare gebruikersdata.Ook in andere gevallen kon de identiteit van mensen worden vastgesteld en net als met wie zij afspraken. Zo kon door de locatiegegevens worden vastgesteld waar Grindr-gebruikers woonden en werkten. Als telefoons langere tijd dicht bij elkaar zijn, kan bovendien ervan uit worden gegaan dat de eigenaren een date hadden.Toen Grindr de gegevens begon te delen met de advertentienetwerken, dachten zij niet dat er privacyproblemen konden ontstaan, aldus de insiders. De advertentiesector zette toen vol in op hyperlokale advertenties, waardoor gebruikers bijvoorbeeld een advertentie van het koffietentje om de hoek te zien zouden krijgen.De privacyproblemen zijn bijzonder gevoelig voor Grindr omdat homoseksualiteit en biseksualiteit in veel landen verboden is. De app zegt in die landen geen reclames te tonen zodat de locatiegegevens van gebruikers ook niet zichtbaar kunnen worden voor anderen. Ook in landen waar homoseksualiteit niet verboden is, kunnen de gevolgen groot zijn. Mensen die niet openlijk homoseksueel zijn kunnen met de informatie worden gechanteerd.Het is overigens niet de eerste keer dat Grindr in de problemen komt voor zijn privacybeleid rond advertenties. Het bedrijf kreeg eind vorig jaar een van de grootste privacyboetes die Noorwegen ooit uitsprak voor gelijkaardige praktijken.