Gegevens van 9 miljoen klanten van easyJet gestolen

Vliegtuigmaatschappij easyJet is getroffen door een grote dataroof. Kwaadwillenden kregen toegang gekregen tot de gegevens van 9 miljoen klanten en maakten hun mailadressen en reisplannen buit. Bij 2.208 klanten zijn ook de kredietkaartgegevens gestolen, meldt easyJet.

Het is nog niet bekend wie achter de datadiefstal zit, maar easyJet spreekt van ‘een aanval door een zeer geavanceerde bron’. Volgens de vliegmaatschappij zijn er geen aanwijzingen dat persoonlijke informatie is misbruikt en zijn er ook geen paspoortgegevens buitgemaakt. Informatie over reisplannen kan wel worden gebruikt voor phishing, waarbij mensen schadelijke maar betrouwbaar ogende links toegestuurd krijgen.

EasyJet zegt dat het al contact heeft opgenomen met de mensen van wie de creditcarddata waren buitgemaakt, en dat het in de komende dagen andere klanten zal informeren. ‘Als we geen contact met je opnemen, is er geen toegang geweest tot je informatie’, laat de maatschappij weten. Intussen heeft easyJet het cybersecuritycentrum van de Britse overheid en de Britse privacywaakhond van de problemen op de hoogte gebracht.

Partner Content