Getwitter aan de basis van koersval Dexia?

Beursgenoteerde bedrijven krijgen het steeds moeilijker om zich te wapenen tegen geruchten die circuleren via het internet. Dat stelt François Heynderickx, professor mediasociologie aan de ULB.

Beursgenoteerde bedrijven krijgen het steeds moeilijker om zich te wapenen tegen geruchten die circuleren via het internet. Dat stelt François Heynderickx, professor mediasociologie aan de ULB. De koers van de bank Dexia daalde dinsdagochtend tot 30 procent, onder meer door de geruchten die de ronde deden.

“Ondernemingen die schade ondervinden van economische geruchten zijn een oud fenomeen”, stelt François Heynderickx. “De laatste tijd treden echter twee evoluties op, beide door de voortschrijdende technologie. Enerzijds worden de markten volatieler door de elektronische handel en anderzijds verspreidt ook informatie zich sneller.”

Volgens de professor wordt het voor bedrijven steeds moeilijker om zich te wapenen tegen geruchten. Het is immers lang niet altijd duidelijk waarom één ‘roddel’ zich snel verspreidt terwijl een andere een stille dood sterft.

Volgens Heynderickx heeft Dexia de geruchtenstroom voor een deel zelf gevoed, door deze nacht een mededeling de wereld in te sturen die weinig duidelijkheid schepte. “Wanneer mensen de volledige waarheid niet kennen, vullen ze de leemtes in met geruchten”, besluit de prof.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content