In totaal blokkeerde of verwijderde de Amerikaanse zoekmachine in 2021 meer dan 3,4 miljard reclame-uitingen. In 2020 ging het nog om 3,1 miljard advertenties. Tegelijk verdrievoudigde het aantal schorsingen van accounts van adverteerders, van 1,7 miljoen in 2020 naar 5,6 miljoen in 2021.

Google verwijderde vorig jaar advertenties van meer dan 1,7 miljard pagina's en beperkte ook meer dan 5,7 miljard advertenties. Bij dat laatste worden de reclames ingeperkt op basis van locatie, certificeringsstatus en lokale regelgeving.

Gevoelige gebeurtenissen

Google blokkeert of verwijdert advertenties om verschillende redenen, bijvoorbeeld als een gevaarlijk product wordt gepromoot of als er een computervirus in de advertentie zit.

Het op pauze zetten van advertenties bij gevoelige of onvoorspelbare gebeurtenissen, zoals Google doet met de oorlog in Oekraïne, gebeurt wel vaker. Dit doet het bedrijf om te voorkomen dat mensen misbruik maken van de situatie en er misleidende informatie wordt verspreid. Google is bijvoorbeeld tijdelijk gestopt met het verkopen van reclameruimte in Rusland en maakt het Russische staatsmedia onmogelijk om advertenties te kopen of verkopen.

In totaal blokkeerde of verwijderde de Amerikaanse zoekmachine in 2021 meer dan 3,4 miljard reclame-uitingen. In 2020 ging het nog om 3,1 miljard advertenties. Tegelijk verdrievoudigde het aantal schorsingen van accounts van adverteerders, van 1,7 miljoen in 2020 naar 5,6 miljoen in 2021. Google verwijderde vorig jaar advertenties van meer dan 1,7 miljard pagina's en beperkte ook meer dan 5,7 miljard advertenties. Bij dat laatste worden de reclames ingeperkt op basis van locatie, certificeringsstatus en lokale regelgeving. Google blokkeert of verwijdert advertenties om verschillende redenen, bijvoorbeeld als een gevaarlijk product wordt gepromoot of als er een computervirus in de advertentie zit.Het op pauze zetten van advertenties bij gevoelige of onvoorspelbare gebeurtenissen, zoals Google doet met de oorlog in Oekraïne, gebeurt wel vaker. Dit doet het bedrijf om te voorkomen dat mensen misbruik maken van de situatie en er misleidende informatie wordt verspreid. Google is bijvoorbeeld tijdelijk gestopt met het verkopen van reclameruimte in Rusland en maakt het Russische staatsmedia onmogelijk om advertenties te kopen of verkopen.