Google gaat met Volkswagen samenwerken om enkele typische problemen voor intelligente auto's op te lossen. Bedoeling is om kwantumcomputerkracht te gebruiken om bijvoorbeeld verkeersdoorstroming te optimaliseren, om machine learning intelligenter te maken, en om batterijen te ontwikkelen die langer meegaan.

De kwantumcomputer in kwestie is natuurlijk geen magische toverspreuk die alles in een handomdraai kan oplossen, maar zo'n machine kan wel efficiënter dingen berekenen dan een traditionele computer. Dat laatste is vooral belangrijk voor berekeningen met groot volume, zoals voor artificiële intelligentie en simulaties. Net het soort berekeningen dat nodig zijn voor de problemen waar intelligente wagens voor staan, en die nu nog beperkt worden door computerkracht. Nu autobouwers zich genoodzaakt zien om zich niet alleen bezig te houden met het bouwen van auto's, maar ook met bredere onderwerpen zoals verkeer en elektrische batterijen, ziet Volkswagen dus wel brood in zo'n samenwerking.

Google gaat met Volkswagen samenwerken om enkele typische problemen voor intelligente auto's op te lossen. Bedoeling is om kwantumcomputerkracht te gebruiken om bijvoorbeeld verkeersdoorstroming te optimaliseren, om machine learning intelligenter te maken, en om batterijen te ontwikkelen die langer meegaan. De kwantumcomputer in kwestie is natuurlijk geen magische toverspreuk die alles in een handomdraai kan oplossen, maar zo'n machine kan wel efficiënter dingen berekenen dan een traditionele computer. Dat laatste is vooral belangrijk voor berekeningen met groot volume, zoals voor artificiële intelligentie en simulaties. Net het soort berekeningen dat nodig zijn voor de problemen waar intelligente wagens voor staan, en die nu nog beperkt worden door computerkracht. Nu autobouwers zich genoodzaakt zien om zich niet alleen bezig te houden met het bouwen van auto's, maar ook met bredere onderwerpen zoals verkeer en elektrische batterijen, ziet Volkswagen dus wel brood in zo'n samenwerking.