Google hoopt met deze ingreep te voorkomen dat mensen geld verdienen met content die 'de oorzaken van klimaatverandering verkeerd weergeeft'. Ontkennen dat de temperatuur wereldwijd stijgt, klimaatverandering omschrijven als een hoax of niet toe willen geven dat menselijke activiteit bijdraagt aan het klimaatprobleem zijn volgens Google voorbeelden van nepnieuws over het klimaat. 'Adverteerders willen niet dat hun advertenties naast dit soort beweringen worden weergeven', stelt de internetgigant.

Wel nog vindbaar

Het bedrijf zet zich in om 'duurzame praktijken te promoten' en zo klimaatverandering aan te pakken. Nepnieuws en desinformatie over het klimaatprobleem zal via Google en YouTube wel vindbaar blijven, maar de makers kunnen er op deze manier geen geld meer aan verdienen.

Facebook, de grootste concurrent van Google op de digitale advertentiemarkt, doet pogingen om wetenschappelijke kennis over het klimaat toegankelijker te maken. Het platform heeft echter geen advertentieverbod.

Google hoopt met deze ingreep te voorkomen dat mensen geld verdienen met content die 'de oorzaken van klimaatverandering verkeerd weergeeft'. Ontkennen dat de temperatuur wereldwijd stijgt, klimaatverandering omschrijven als een hoax of niet toe willen geven dat menselijke activiteit bijdraagt aan het klimaatprobleem zijn volgens Google voorbeelden van nepnieuws over het klimaat. 'Adverteerders willen niet dat hun advertenties naast dit soort beweringen worden weergeven', stelt de internetgigant.Het bedrijf zet zich in om 'duurzame praktijken te promoten' en zo klimaatverandering aan te pakken. Nepnieuws en desinformatie over het klimaatprobleem zal via Google en YouTube wel vindbaar blijven, maar de makers kunnen er op deze manier geen geld meer aan verdienen.Facebook, de grootste concurrent van Google op de digitale advertentiemarkt, doet pogingen om wetenschappelijke kennis over het klimaat toegankelijker te maken. Het platform heeft echter geen advertentieverbod.