Google heeft onderzoek verricht naar het verband tussen zoekopdrachten en bioscoopaantallen van nieuwe films. "Mensen zoeken via het net op welke films ze willen gaan bekijken in de bioscoop. Door het aantal zoekopdrachten en betaalde clicks over een bepaalde film te vergelijken met andere parameters zoals de bezoekersaantallen van bioscopen, kunnen we met een nauwkeurigheid van 90 tot 94 procent voorspellen hoeveel mensen er naar de bioscoop zullen gaan om de betreffende film te gaan bekijken", aldus Google.

De zoekgigant maakt dit soort voorspellingen echter niet publiekelijk bekend, hoe graag Hollywood dit misschien ook zou willen.

De Amerikaanse psycholoog Robert Epstein heeft dan weer onderzocht welke macht Google uitoefent tijdens verkiezingen, en concludeert dat "de internetreus verkiezingsuitslagen kan manipuleren door bijvoorbeeld de rangschikking van zoekopdrachten te veranderen."

Google heeft onderzoek verricht naar het verband tussen zoekopdrachten en bioscoopaantallen van nieuwe films. "Mensen zoeken via het net op welke films ze willen gaan bekijken in de bioscoop. Door het aantal zoekopdrachten en betaalde clicks over een bepaalde film te vergelijken met andere parameters zoals de bezoekersaantallen van bioscopen, kunnen we met een nauwkeurigheid van 90 tot 94 procent voorspellen hoeveel mensen er naar de bioscoop zullen gaan om de betreffende film te gaan bekijken", aldus Google. De zoekgigant maakt dit soort voorspellingen echter niet publiekelijk bekend, hoe graag Hollywood dit misschien ook zou willen. De Amerikaanse psycholoog Robert Epstein heeft dan weer onderzocht welke macht Google uitoefent tijdens verkiezingen, en concludeert dat "de internetreus verkiezingsuitslagen kan manipuleren door bijvoorbeeld de rangschikking van zoekopdrachten te veranderen."