Google lanceert online contentplatform voor uitgevers

De Amerikaanse internetgigant Google heeft in zeven landen “Google One Pass” gelanceerd, een online-platform waarop media-uitgevers hun ‘content’ kunnen verkopen.

De Amerikaanse internetgigant Google heeft in zeven landen “Google One Pass” gelanceerd, een online-platform waarop media-uitgevers hun ‘content’ kunnen verkopen.

Zowel abonnementen als de aankoop van individuele artikels behoren tot de mogelijkheden. Dinsdag lanceerde de Amerikaanse technologiereus Apple al een eigen mediadienst via de online winkel App Store.

Google One Pass werd gelanceerd in Frankrijk, de VS, Groot-Brittannië, Canada, Italië, Spanje en Duitsland, zegt Philippe Colombet van Google Frankrijk. “One Pass is geen website of applicatie die beheerd wordt door Google, maar een een platform bedoeld voor uitgevers. Zo kunnen ze vanuit hun eigen website of toepassing op een zeer eenvoudige manier een abonnement of de toegang tot een artikel verkopen”, verduidelijkt de topman.

Voor One Press heeft Google al enkele akkoorden met uitgevers. In Frankrijk sprong Nouvel Observateur op de kar en in Duitsland werken Tomorrow Focus, Gruner & Jahr en Axel Springer mee. In Spanje is er een akkoord met Prisa en in de VS met Rust Communications.

One Press is voor de uitgevers voordeliger dan Apple’s initiatief. Bij Google krijgen ze 90 procent van de omzet, bij Apple is dat 70 procent.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content