Namen van uitgevers in ons land wilde de Belgische woordvoerder van Google nog niet noemen, omdat de onderhandelingen nog lopen. Google zal via het financiële engagement, naar eigen zeggen zijn grootste tot nu toe, de mediabedrijven vergoeden om 'content van hoge kwaliteit' te maken en te selecteren voor een online nieuwsbeleving, aldus de CEO.

Bijna 200 uitgevers

Pichai spreekt daarbij ook van een nieuw Google-product, Google News Showcase. Dat zal beschikbaar zal zijn op Google News voor smartphones met het Android-besturingssysteem, gevolgd door Google News voor iOS, het besturingssysteem van Apples iPhone. Op termijn zal het nieuwsproduct ook beschikbaar zijn via de klassieke zoekopdracht (Google Search) en Google Discover, dat een gepersonaliseerde informatiestroom voorstelt aan de gebruiker.

Google heeft al een akkoord ondertekend met bijna 200 uitgevers uit Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Brazilië, Argentinië, Canada en Australia, zegt Sundar Pichai. Het gaat om titels als Der Spiegel, Stern en Die Zeit. In andere landen, waaronderom België en Nederland, zijn nog onderhandelingen gaande.

In juni raakte al bekend dat Google gaat betalen voor journalistieke artikels in Duitsland, Brazilië en Australië. De internetgigant staat al jaren onder druk van nieuwsleveranciers en ook autoriteiten over zijn omgang met nieuwsartikelen en zijn sterke grip op digitale advertenties. Ook Facebook ligt wegens deze kwestie onder vuur.

Namen van uitgevers in ons land wilde de Belgische woordvoerder van Google nog niet noemen, omdat de onderhandelingen nog lopen. Google zal via het financiële engagement, naar eigen zeggen zijn grootste tot nu toe, de mediabedrijven vergoeden om 'content van hoge kwaliteit' te maken en te selecteren voor een online nieuwsbeleving, aldus de CEO.Pichai spreekt daarbij ook van een nieuw Google-product, Google News Showcase. Dat zal beschikbaar zal zijn op Google News voor smartphones met het Android-besturingssysteem, gevolgd door Google News voor iOS, het besturingssysteem van Apples iPhone. Op termijn zal het nieuwsproduct ook beschikbaar zijn via de klassieke zoekopdracht (Google Search) en Google Discover, dat een gepersonaliseerde informatiestroom voorstelt aan de gebruiker.Google heeft al een akkoord ondertekend met bijna 200 uitgevers uit Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Brazilië, Argentinië, Canada en Australia, zegt Sundar Pichai. Het gaat om titels als Der Spiegel, Stern en Die Zeit. In andere landen, waaronderom België en Nederland, zijn nog onderhandelingen gaande.In juni raakte al bekend dat Google gaat betalen voor journalistieke artikels in Duitsland, Brazilië en Australië. De internetgigant staat al jaren onder druk van nieuwsleveranciers en ook autoriteiten over zijn omgang met nieuwsartikelen en zijn sterke grip op digitale advertenties. Ook Facebook ligt wegens deze kwestie onder vuur.