Google sleutelt aan rivaal voor Facebook

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Google zou samen met een rist bekende gameontwikkelaars aan een sociaal netwerk sleutelen dat de degens moet kruisen met Facebook. Onder meer Playdom, Electronic Arts en Zynga werken mee aan het project, dat vooral zou focussen op social gaming. In een interview met The Wall Street Journal eerder op de week wenste CEO Eric Schmidt niet dieper in te gaan op de geruchten rond het nieuwe platform. Wat hij wel kwijt wou over het onderwerp, was dat ‘de wereld geen nood had aan een exacte kopie van Facebook’, en ‘dat een partership tussen Google en Zynga (Farmville) in de sterren geschreven staat’.

Google zou samen met een rist bekende gameontwikkelaars aan een sociaal netwerk sleutelen dat de degens moet kruisen met Facebook. Onder meer Playdom, Electronic Arts en Zynga werken mee aan het project, dat vooral zou focussen op social gaming.

In een interview met The Wall Street Journal eerder op de week wenste CEO Eric Schmidt niet dieper in te gaan op de geruchten rond het nieuwe platform. Wat hij wel kwijt wou over het onderwerp, was dat ‘de wereld geen nood had aan een exacte kopie van Facebook’, en ‘dat een partership tussen Google en Zynga (Farmville) in de sterren geschreven staat’.

Als Google met een Facebook-rivaal op de proppen komt die het moet hebben van social gaming -iets wat verschillende ingewijden verklaarden aan de Amerikaanse zakenkrant- zou dat een zoveelste poging zijn van de internetgigant om gebruikers en reclamedollars weg te halen bij de traditionele sociale netwerken.

Voor de gameontwikkelaars zou een succesvol nieuw initiatief alvast een goede zaak zijn, omdat ze dan minder afhankelijk worden van Facebook, waarlangs de grote meerderheid van de gamers inlogt op de spelletjes.

Dat de interesse voor social gaming boomt, hoeft geen betoog meer sinds de komst van Farmville. Dat spelletje kan maandelijks meer dan 60 miljoen actieve gebruikers optekenen, iets wat de grote gameontwikkelaars niet ontgaan is. Ter illustratie: gisteren nog nam de Disney Playdom over voor een half miljard dollar.

Disney CEO Robert Iger vertelde tijdens de persconferentie dat social games een ideaal instrument zijn om de consumenten mee te bereiken in een gefragmenteerd medialandschap. “Mensen consumeren op nieuwe manieren, en komen in contact met producten op nieuwe toestellen. Als je mee wil zijn, kan je niet om die trend heen.”

In landen als China en Japan brengen social games miljarden dollars op. In de VS was de markt vorig jaar goed voor 700 miljoen dollar, maar dat cijfer zou tegen 2012 verdriedubbelen.

Of een rivaal voor Facebook succesvol kan zijn, is nog maar de vraag. Met Google Buzz probeerde de internetgigant onlangs nog in te spelen op het succes van Twitter, maar dat project liep af op een sisser. Volgens bronnen dicht bij Google zou Buzz alvast geïntegreerd worden in het nieuwe platform, ‘maar de mogelijkheden zouden veel verder gaan dan dat.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content