Voordat de coronacrisis ruwweg een jaar geleden uitbrak, had Google het nog over 10 miljard dollar aan investeringen voor uitbreidingen van zijn Amerikaanse kantoren en datacenters. Dat bedrag kwam overigens al neer op een afname, want in 2019 beloofde de onderneming nog zo'n 13 miljard dollar te spenderen in groei in de VS.

Minstens tienduizend nieuwe banen

De nieuwe aankondiging betekent wel dat Google duidelijk weer extra mensen wil aannemen. In april vorig jaar besloot het concern nog om zijn wervingen voor de rest van 2020 op een lager pitje te zetten in verband met de onzekerheid die de coronacrisis met zich meebracht. De nieuwe investering van Google moet dit jaar minstens tienduizend nieuwe Amerikaanse banen opleveren.

De wereldwijde advertentiemarkt zit al een tijdje in de lift na de eerdere klap aan het begin van de coronapandemie. Alphabet, het moederbedrijf van Google en YouTube, kende daardoor een sterk slotkwartaal van 2020. Daarbij profiteerde het Amerikaanse bedrijf ook van de pandemie, omdat veel mensen aan huis gekluisterd zaten en zo meer tijd spendeerden aan surfen op het internet.

Voordat de coronacrisis ruwweg een jaar geleden uitbrak, had Google het nog over 10 miljard dollar aan investeringen voor uitbreidingen van zijn Amerikaanse kantoren en datacenters. Dat bedrag kwam overigens al neer op een afname, want in 2019 beloofde de onderneming nog zo'n 13 miljard dollar te spenderen in groei in de VS.De nieuwe aankondiging betekent wel dat Google duidelijk weer extra mensen wil aannemen. In april vorig jaar besloot het concern nog om zijn wervingen voor de rest van 2020 op een lager pitje te zetten in verband met de onzekerheid die de coronacrisis met zich meebracht. De nieuwe investering van Google moet dit jaar minstens tienduizend nieuwe Amerikaanse banen opleveren.De wereldwijde advertentiemarkt zit al een tijdje in de lift na de eerdere klap aan het begin van de coronapandemie. Alphabet, het moederbedrijf van Google en YouTube, kende daardoor een sterk slotkwartaal van 2020. Daarbij profiteerde het Amerikaanse bedrijf ook van de pandemie, omdat veel mensen aan huis gekluisterd zaten en zo meer tijd spendeerden aan surfen op het internet.