Google trekt de stekker uit Twitter-concurrent Buzz

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Binnen enkele weken trekt Google de stekker uit Buzz, de Twitter-concurrent die het nooit kon waarmaken. Ook andere internetdiensten, zoals Code Search en Jaiku, worden stopgezet.

Binnen enkele weken trekt Google de stekker uit Buzz, de Twitter-concurrent die het nooit kon waarmaken. Ook andere internetdiensten, zoals Code Search en Jaiku, worden stopgezet.

Het schrappen van Buzz zou een gevolg zijn van het feit dat Google zich voortaan volledig wil concentreren op de recent gelanceerde Facebook-concurrent Google+.

Bestaande Buzz-posts zullen wel zichtbaar blijven op de profielen van Google-gebruikers, en geïnteresseerden kunnen de microberichtjes die ze ooit plaatsten op de Twitter-concurrent via Google Takeout downloaden naar hun pc.

Overigens gaat het bedrijf van Larry Page nog enkele andere internetdiensten schrappen. Zo is er aangekondigd dat ook Code Search, de zoekmachine voor open source-code, op 15 januari definitief offline gaat. Zelfs de API zal niet meer worden aangeboden.

Naast Code Search en Buzz is ook de microbloggingdienst Jaiku geen lang leven meer beschoren, al zal de functionaliteit van die applicatie opgenomen worden in Google+.

Tenslotte schrapt Google het universitaire onderzoeksprogramma dat een handvol wetenschappers inzicht verschafte in hoe de zoekresultaten van Google tot stand komen.

Het schrappen van Google Buzz, Code Search en Jaiku is een gevolg van de zogeheten ‘fall sweep’, de grote schoonmaakoperatie die Google dit najaar houdt in zijn productportfolio. De actie moet het bedrijf toelaten om beter te kunnen focussen op de diensten die het in de toekomst wél wil blijven leveren.

Begin september kondigde Google al het stopzetten van tien andere, minder bekende producten aan. Met Google Buzz wordt nu echter een punt gezet achter één van de high profile-diensten van de internetgigant.

Buzz werd begin 2010 in de markt geplaats als concurrent voor Twitter, maar kon de hooggespannen verwachtingen nooit waarmaken. De automatische opt-in functie en de falende privacy features bezorgden Google heel wat negatieve publiciteit.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content