Google+ voor iedereen toegankelijk

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De vraag is nu of Google+ zal kunnen opboksen tegen Facebook.

Google+, het antwoord van internetgigant Google op Facebook, is vanaf vandaag voor iedereen toegankelijk. De voorbije 90 dagen kon het sociale netwerk al uitgetest worden door mensen die een uitnodiging hadden kunnen bemachtigen.

Het is natuurlijk geen toeval dat Google zijn sociale netwerk opengooit in de week dat Facebook zijn grote inhaaloperatie heeft ingezet, en de ene na de andere belangrijke aankondiging doet. Overigens heeft ook Google intussen alweer enkele updates gelanceerd, waaronder een verbeterde versie van ‘Hangouts’ (dat getransformeerd is in een heus broadcastingplatform), en ‘item search’, waarmee je kan gaan zoeken in updates.

Opvallend is dat Google zelfs op zijn bekende witte homepage reclame maakt voor Googe+, iets wat zelden gebeurt, en aantoont hoe belangrijk dit project wel is voor Larry Page en co. Een gigantische blauwe pijl moet gebruikers van de zoekmachine naar het nieuwe platform leiden.

Google+ heeft zich altijd sterk gemaakt superieur te zijn aan Facebook. Zo kun je op het sociale netwerk mensen volgen via updates, zonder daarom bevriend te zijn. Je kan ook makkelijker vrienden onderbrengen in ‘kringen’ (familie, vrienden, kennissen, …) dan bij Facebook, en via Hangouts kan je videochatten met niet minder dan tien personen tegelijkertijd.

Bij Facebook is videochatten sinds kort ook mogelijk dankzij een in allerijl opgezette samenwerking met Skype (al is het aantal deelnemers beperkt tot twee). En eerder op de week heeft Zuckerberg de zogeheten ‘smart lists’ voorgesteld, die precies werken zoals de kringen van Google+ (met dat verschil dat vrienden er automatisch in geklasseerd worden). Ook mensen-die-geen-vrienden-zijn volgen zoals op Twitter, kan voortaan.

De vraag is nu of Google+ zal kunnen opboksen tegen Facebook, dat wereldwijd al ongeveer 750 miljoen gebruikers telt (tegenover 25 miljoen voor Google+), en interessante nieuwigheden van concurrenten gewoon zelf toevoegt aan zijn platform. Nogal wat fans van het eerste uur hebben de afgelopen weken al moeten vaststellen dat de meeste van hun vrienden trouw zijn gebleven aan Facebook.

De meeste internetgebruikers zien er tegen op om heel hun virtuele hebben en houden te ‘verhuizen’ van Facebook naar Google+, of om te pendelen tussen beide sociaalnetwerksites. En een sociaal netwerk is maar sociaal als er volk op zit. Erop rondhangen doe je niet in je eentje.

Opmars Intussen zetten de sociale netwerksites hun opmars verder. In België maakt al 64 procent van de bevolking er gebruik van. Facebook telt in ons land 4,8 miljoen gebruikers. Ook LinkedIn en Netlog doen het goed, terwijl 7 procent ook gebruik maakt van Twitter.

Met een penetratie van 64 procent doet ons land het minder goed dan elders in Europa, waar het gemiddelde 73 procent bedraagt. Vooral Oost- en Zuid-Europa hebben een hoge adoptie. Een en ander blijkt uit een recente studie van InSites Consulting bij meer dan 9.000 consumenten en uitgevoerd in 35 landen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content