“Gratis website van Google, Bpost en Belgacom is broodroof voor webontwikkelaars”

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Google, Belgacom en Bpost bieden Belgische KMO’s de mogelijkheid om ‘gratis’ een website te bouwen en online te plaatsen. “Broodroof voor kleine webontwikkelaars”, oppert belangenvereniging Isoc Belgium in een reactie.

Google, Belgacom en Bpost bieden Belgische KMO’s de mogelijkheid om ‘gratis’ een website te bouwen en online te plaatsen. “Broodroof voor kleine webontwikkelaars”, oppert belangenvereniging Isoc Belgium in een reactie.

Het project ‘Uw zaak verdient online’ werd gisteren voorgesteld in Brussel. Belgische ondernemingen die nog geen site hebben (volgens marktonderzoeker Ipsos is nog maar 49 procent van onze kmo’s online actief) kunnen zes maanden lang een gratis website krijgen, hosting, domeinnaam en creatie met SiteBuilder inbegrepen. Google vergemakkelijkt de vermelding van een Google Place bedrijfslocatie op Google Maps (ook gratis), en geeft de geïnteresseerde ondernemers 100 euro advertentietegoed om het online advertentieprogramma AdWords te testen.

Isoc Belgium, de organisatie die pleit voor een stabiel en een toegankelijk internet, reageert erg scherpt op het initiatief dat ondersteund wordt door Minister van Ondernemen en Vereenvoudigen Vincent Van Quickenborne, BeCommerce en het merkenpromotiebureau Square Melon.

“Dit initiatief kan echt niet”, blaast Rudi Vansnick van Isoc Belgium. “Het is oneerlijke concurrentie, ja zelfs broodroof voor de vele kleine webontwikkelaars in ons land. Tegelijk is het erg bedenkelijk dat een Minister van Ondernemen reclame maakt voor een dergelijke campagne.”

Vansnick plaatst nog andere kanttekeningen. “Er zitten een paar flinke adders onder het gras. Geen overdracht van de website bijvoorbeeld, waardoor de klant na 6 maanden niet anders kan dan blijven waar hij is. Hierdoor krijgen onze webbouwers nog eens een extra slag in het gezicht.”

“Wat eigendomsrechten betreft hebben we trouwens ook onze bedenkingen”, klinkt het. “Logo en inhoud moeten te allen tijde eigendom van het bedrijf in kwestie blijven, en kunnen niet zomaar door derden in beslag genomen worden onder het mom van auteursrechten.”

Bewustwording Bart De Waele van de Gentse webbouwer Netlash is genuanceerder in zijn reactie. “Ik zou dit niet afdoen als broodroof, of toch alleszins niet voor de gevestigde webbureaus. Maar het klopt dat de vele kleine ontwikkelaars -de freelancers zeg maar- er een concurrent bij krijgen. Voor hen is dit allicht erger.”

De Waele wil het initiatief van Google, Bpost en Belgacom niet afschieten omdat het KMO’s bewust maakt van het feit dat ze best actief worden online. “Met zo’n gratis site kunnen ze voorzichtig de eerste stappen zetten. Maar een KMO die deelneemt, zal heel snel op de grenzen botsen van het initiatief.”

“Op de sites die aangeboden worden, kan je enkel publiceren. Terwijl een website vandaag de dag een branding tool is met heel wat meer functionaliteit, denk maar aan de integratie met CRM of ERP. En wanneer een KMO dan toch beslist om voor een website te gaan, is het beter dat hij differentieert. Met dezelfde templates werken als Jan en alleman, kan je je eigenlijk niet meer veroorloven.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content