Hatch start met mobiel gameplatform

Hatch © .
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

Het Finse bedrijfje Hatch start met een clouddienst voor mobiele games. Bedoeling is dat gebruikers ook op hun smartphone of tablet kunnen samenspelen met anderen.

Hatch belooft een nieuwe manier om mobiele games samen te spelen met vrienden en familie via een ‘on demand’ streamingdienst. De Finse start-up kondigde dat aan op de Slush conferentie in Helsinki.

Het Hatch platform doet een beetje denken aan Steam op pc, maar dan in de vorm van on demand gaming in de cloud. Of, zo u wilt, een mobiele versie van OnLive, de gamestreamingdienst waar Proximus in investeerde, maar die nooit doorbrak. Gebruikers krijgen een collectie games om uit te kiezen, waaronder klassiekers zoals Pac-Man en Space Invaders, en bekendere mobile games zoals Monument Valley. Eens gekozen, wordt de game gelivestreamt. Er komt dus geen download aan te pas. Hatch heeft onder meer Bandai Namco (u bekend van Dark Souls en Pac-Man), Taito (Space Invaders) en Ubisoft Mobile kunnen overtuigen om mee te werken. Ook bedrijven als Rovio en Double Fine zouden hun games aan het platform lenen.

Omdat alles op hetzelfde platform draait, kunnen spelers ook samenwerken. “We willen mobiele games social maken”, zegt Hatch oprichter en ceo Juhani Honkala daarover. Iemand die vastzit in een puzzel, kan bijvoorbeeld een vriend vragen om een handje toe te steken en het game ook naar hem livestreamen.

Weg met micro payments

Hatch is een spin-off bedrijfje van Rovio Entertainment (die van Angry Birds) en probeert, onder meer, nieuwe manieren te vinden om winst te genereren voor mobiele game-ontwikkelaars. Het werkt een beetje zoals het Spotify-model. Het platform biedt in-app reclame en ‘brand storytelling’ aan, naast reclamevrije betaalde abonnementen. Hatch zou zo komaf maken met in-app aankopen en alleen ‘volledige’ games aanbieden, waarvoor je dus niet moet bijbetalen om ze effectief uit te kunnen spelen. Het zou gamemakers moeten toelaten om zich op het spel te concentreren, en niet op de prijs van extra levens. “Laat ons nadenken over manieren om het ten gelde te maken”, zegt Juhani, “Onze belangrijkste vereiste is dat het van goede kwaliteit is en leuk om te spelen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content