Helpdesks Dell en HP raden Windows 10 af

Windows 10 © Microsoft
Pieterjan Van Leemputten

Wie met technische problemen kampt en naar de helpdesk van HP of Dell belt, krijgt regelmatig als advies te horen om het besturingssysteem weer te verwijderen.

Dell en HP zijn belangrijke partners van Microsoft, maar als het op ondersteuning aankomt staan beiden niet altijd te juichen om Windows 10. Een test van helpdesks door Laptopmag in de VS legde een opmerkelijk patroon vast.

Bij de test, waarbij verschillende merken werden opgebeld, kreeg de website meer dan eens te horen dat de oplossing van bepaalde problemen ligt in het terugkeren naar Windows 8.1. In de marge daarvan werd er gezegd dat de helpdesks een hoop telefoontjes krijgen over Windows 10.

Windows 10 is sinds deze zomer gratis beschikbaar en Microsoft doet alles om gebruikers zo snel mogelijk te laten overstappen. Maar niet alle fabrikanten zijn daar even blij mee. Voor relatief nieuwe toestellen is er zelden een probleem, maar er zijn ook toestellen waar de upgrade minder vlot verloopt. Dat heeft vaak te maken met de stuurprogramma’s van de hardware die nog niet zijn aangepast voor Windows 10.

Ook Sony liet eerder al weten dat Vaio-laptops beter nog even wachten met de upgrade tot het bedrijf alle drivers voor het nieuwe systeem beschikbaar heeft.

Laptopmag belde verschillende merken op met problemen die niet noodzakelijk aan Windows 10 waren gelinkt. Maar het meest opmerkelijke antwoord kwam van Lenovo. Daar vroeg de website hoe de instelling van de microfoon kon worden aangepast waarop Lenovo enkel antwoord wou geven nadat er een ondersteuningspakket werd aangekocht van 19,99 dollar per maand. Maar even later kreeg het gratis antwoord op de vraag via de webchat ondersteuning.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content