We zouden het kunnen omschrijven als 'minder beurs, meer Oktoberfest' maar dat is te kort door de bocht. Het entertainmentluik is wel prominent aanwezig. Podia met bands, een reuzenrad van SAP, watersurfen bij Intel, dingen die we niet meteen linken aan een Duitse technologiebeurs.
...

We zouden het kunnen omschrijven als 'minder beurs, meer Oktoberfest' maar dat is te kort door de bocht. Het entertainmentluik is wel prominent aanwezig. Podia met bands, een reuzenrad van SAP, watersurfen bij Intel, dingen die we niet meteen linken aan een Duitse technologiebeurs. Maar is CEBIT nog relevant? Wat ooit de grootste technologiebeurs van Europa was, met in 2004 nog een klein half miljoen bezoekers, deed het vorig jaar nog met 200.000 aanwezigen. Ooit had Hannover tijdens de beurs de duurste hotelkamers van het land, dit jaar waren er nog hotelkamers beschikbaar. Dat zegt uiteraard niets over de kwaliteit van het event. Organisatorisch kunnen we weinig opmerken aan de Deutsche gründlichkeit. De beurshallen zijn thematisch ingedeeld, de trams richting beurs zijn talrijk en waar we ons zes jaar geleden nog door de menigte moesten slepen, kan u vandaag vlot de hele beurs bezoeken. Mits stevige wandelschoenen. Het blijft ook een beurs waar bijna elke grote speler aanwezig is. Huawei, een van de grootste sponsors en dus partners van het event, heeft een stand waar al een apart stratenplan voor nodig is. Maar iets verderop zien we evenzeer Duitse, Roemeense of Chinese aanbieders van IT-diensten of producten. Ook een handvol Belgische bedrijven slaan hun tent op in Hannover. Het Gentse waylay staat sinds 2015 op CEBIT en doet zo'n 2-3 beurzen per kwartaal. "Je merkt wel dat het de afgelopen jaren wat bergaf gaat. Zelf beschouwen we dit vooral als een regionale beurs voor de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) aangevuld met mensen uit Nederland en Denemarken", zegt Piet Vandaele, co-founder en CEO. Maar hij wil de beurs zeker niet afschrijven. "Natuurlijk komen er nog veel mensen op af en deze regio blijft ontzettend belangrijk als IoT-speler. We hebben hier de afgelopen jaren enkele mooie eerste contacten gelegd en klanten getekend dus het blijft wel relevant." "Eigenlijk hangt het vooral af van de kwaliteit van de bezoekers", zegt Vandaele nog. "Het aantal toevallige passanten is aan de lage kant, wat we ook van andere exposanten horen, maar we hebben hier ook een aantal high profile meetings die we anders niet zouden hebben, of bezoekers die op voorhand onze website hadden bezocht. Dat maakt het voor mij tot een interessante beurs." Het vrij jonge Leuvense N-auth zet hier zijn eerste buitenlandse stappen om zijn authenticatietechnologie te demonstreren. "We zijn niet bepaald platgelopen door het volk, " klinkt het. De bezoekersaantallen zijn duidelijk laag en ondanks het latere openingsuur (de beurs is voortaan een uur later open en het avondprogramma buiten loopt nog langer door) keren de meeste bezoekers in de late namiddag al terug. Smappee, dat ook voor het eerst een stand op de beurs heeft, ziet het anders. "Voor ons is CEBIT het CES van Europa. We zijn in januari naar Vegas geweest en daar merk je dat de decision makers langskomen om de trends te zien." Op CEBIT is dat niet anders, zegt Stefan Grosjean, CEO van Smappee: "Voor ons is het een beetje een experiment, maar Duitse beurzen hebben een goede reputatie en de DACH-regio zelf is voor ons een belangrijke markt. Duitsland en Zwitserland zijn trouwens zeer energiebewust. We zitten hier dus met een Europese blik, maar ook voor de regio." Naarmate de beurs op zijn einde loopt, laat Smappee ons weten dat het iets minder mensen heeft gezien dan verwacht. Maar dat de kwaliteit wel goed zit. "Volgens ons is de organisatie er wel in geslaagd om zakelijke bezoekers aan te trekken en minder gewone beursbezoekers. Ook over de spreiding internationaal tegenover Duits zijn we best tevreden. Ook al meent men dat dit ongeveer 50/50 is, wij hebben ongeveer een derde Duitse bezoekers gehad op onze stand en de rest waren internationale bezoekers uit onder andere de VS en Azië." Alles bij elkaar kunnen we stellen dat de reboot van CEBIT geen immens succes is, al slaat het concept ook niet tegen. Het lijkt een detail, maar met de verhuis naar juni is het weer een pak beter en is er minder concurrentie met MWC in Barcelona. De beurs blijft een interessante vinger aan de pols van het Europese technologielandschap en de optredens en side-events buiten de hallen zijn een aangename afwisseling. Trekt dat laatste dan niet vooral bezoekers aan die geen zaken komen doen? Dat lijkt mee te vallen. Zo worden die groepen deels naar het einde van de beursweek gefilterd door goedkopere vrijdagtickets. Moet u volgend jaar naar Hannover trekken? Als bezoeker is de beurs een stuk overzichtelijker en aangenamer dan enkele jaren geleden. Als bedrijf is die vraag iets genuanceerder. Mikt u op klanten in en rond Duitsland? Dan misschien wel. Maar verwacht niet dat bezoekers u spontaan zullen overrompelen.