Hoe je privacy op Facebook op een inventieve manier te bewaken

Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Een Nederlandse studente grafisch ontwerp heeft een inventieve manier bedacht om te vermijden dat Facebook je automatisch kan taggen op foto’s: een collectie t-shirts met vervormde beelden van bekende koppen.

De Nederlandse studente grafisch ontwerp Simone C. Niquille heeft een manier gezocht om de auto-tagging op Facebook – een functie die de sociale netwerksite in staat stelt je gezicht te herkennen op profielfoto’s, ook zonder jouw toestemming – te omzeilen. Ze ontwierp een collectie ‘glamouflerende’ t-shirts: Realface Glamoflage.

Op deze shirts staan de gezichten van onder anderen Michael Jackson, Britney Spears en Barack Obama. Maar door deze te vervormen, wordt de gezichtsherkenningstechniek die Facebook gebruikt om jou automatisch te taggen op foto’s in de war gestuurd. Als er meerdere koppen onder je eigen gezicht afgebeeld staan, kan het algoritme van Facebook immers geen correcte identificatie maken.

Niquille ontwierp de t-shirtlijn in het kader van haar thesis aan het Amsterdamse Sanberg Instituut, waar ze zich met haar modeontwerpen onder meer richtte op het misleiden van gezichtsherkenningstechnologie. De shirts zijn verkrijgbaar voor 50 euro per stuk.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content