Hoe streaming de muziekindustrie overneemt
Het afgelopen jaar was een groot jaar voor muziekstreaming. De lancering van diensten als Apple Music en Tidal hebben de groei in een stroomversnelling gebracht, waardoor het nu de grootste bron van inkomsten is voor de muziekindustrie in de Verenigde Staten.
Het aantal betaalde abonnees is daar van 7,7 naar 10,8 miljoen gegaan en de omzet nam met 30 procent toe door de grote toename van betaalde abonnementen. Daarmee was het voor het eerst de belangrijkste bron van inkomsten voor de muziekindustrie.
Op dit moment is pionier Spotify wereldwijd nog altijd koploper in de streamingmarkt. De Zweedse dienst heeft 30 miljoen betalende klanten. Apple Music volgt met 11 miljoen en Tidal maakte gisteren bekend dat het 3 miljoen betalende abonnees heeft.
Exclusief aanbod zorgt voor flinke groei
De streamingdienst van oprichter Jay-Z en een twintigtal andere muzikanten is bezig met een flinke opmars. In juni stond de teller nog op 900.000 abonnees, maar door het aanbod van exclusieve albums is dit inmiddels meer dan verdrievoudigd. Met name de laatste maanden nam de interesse voor Tidal toe. Rihanna lanceerde in januari haar album ‘Anti’ exclusief op Tidal en de veelbesproken rapper Kanye West kwam op Valentijnsdag met ‘The Life of Pablo’ – dat ook alleen bij de streamingdienst te beluisteren is. Mede door de buzz die Kanye West zelf rond de lancering van het album creëerde, is het inmiddels 250 miljoen keer gestreamd.
Van de 3 miljoen leden van Tidal zijn er 1,35 miljoen die de hoofdprijs van 19,99 dollar per maand betalen voor hi-fi geluid. De overige abonnees betalen voor het normale abonnement 9,99 dollar – de gangbare prijs die Apple Music en Spotify ook hanteren. Laatstgenoemde lijkt zich nu definitief voor te bereiden op een beursgang.
Spotify treft voorbereiding voor beursgang
Want vandaag maakte Spotify bekend dat het 1 miljard dollar opgehaald heeft. De financiering komt in de vorm van een converteerbare lening, wat in dit geval inhoudt dat de investeerders de lening later kunnen omzetten in aandelen met een korting van 20 procent, zegt Spotify aan NU.nl. Hierdoor hoeft de waardering van het bedrijf niet aangepast te worden. Als het bedrijf binnen een jaar niet naar de beurs trekt staat in de voorwaarden dat de korting op de aandelen elk halfjaar met 2,5 procent oploopt – er is dus haast bij geboden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier