Hoe zou het nog zijn met… het zero email-beleid bij Atos?

© istock
Pieterjan Van Leemputten

Het is vandaag emailloze vrijdag. Bijna vijf jaar geleden riep Atos Origin dat het wil stoppen met interne emails. Heeft het bedrijf zijn eigen voorspelling waargemaakt?

We moeten ons geen illusies maken. De kans dat u vandaag email ontvangt is groot en hoewel het soms een praktisch communicatiemiddel is, blijft het het afhandelen ervan vaak een vervelende taak waar we elke week een paar uur aan besteden.

Bij Atos klonk het begin 2011 dat managers 5 tot 20 uur per week aan de elektronische post verliezen. Dat moest, voor interne mails, op termijn vervangen worden door betere alternatieven, onder meer met social media en andere samenwerkingstools.

Met enig gevoel voor ironie emailen we Atos op deze emailloze vrijdag om te vragen hoe het met hun plannen van destijds gaat. “Ons beleid om zo weinig mogelijk interne emails te hebben blijft bestaan en doet het goed vandaag”, zegt Global Public Relations Manager Jose de Vries.

“We hebben de interne emails verminderd met 70 procent. Je kan natuurlijk niet alles afschaffen, maar het beleid blijft zeker bestaan.” De Vries legt uit dat de overgang gelinkt is aan een culturele verandering waarbij de vijfduizend managers en zevenhonderd leidinggevenden mee het voorbeeld geven om zo alle medewerkers mee te krijgen.

Maar waar gaan al die interne berichten van vroeger dan naartoe? “We gebruiken vandaag een collaboratief platform, blueKiwi, om met elkaar te communiceren. Dat heeft ook het aantal interne telefoontjes verminderd. Je blijft dus in staat om zaken te delen en samen te werken, maar op een andere manier.” De tool is daarbij gekoppeld aan zaken als Lync voor communicatie en Sharepoint (document management).

Email volledig verbannen, zelfs intern, is dus niet helemaal gelukt. Al is Atos er wel in geslaagd om de berichtenstroom zeer grondig terug te dringen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content