Luca Rossi, .
Luca Rossi © .

Lenovo doet nog niet hetzelfde belletje rinkelen als HP of Dell. Maar sinds het elf jaar geleden de PC-afdeling van IBM overnam, vooral bekend van de Thinkpad-reeks, verovert het bedrijf gestaag marktaandeel. "Na de overname waren we hoofdzakelijk een zakelijke speler. Maar in China was dat anders. Daar waren we op de consumentenmarkt een grote speler. Maar als je de ambitie hebt om de grootste ter wereld te zijn dan moet je beide markten bedienen. En dus zijn we ons consumentenaanbod gaan ontwikkelen zonder af te bouwen op die zakelijke markt."

Toch vraagt een zakelijke- en consumentenmarkt een aparte aanpak. "Het product en de specificaties zijn totaal anders. Voor zakelijke doeleinden is er veel aandacht naar het materiaal. Het moet robuust en resistent zijn, er zijn SLA's. In het verleden was er doorgaans minder aandacht voor design en meer voor de prestaties. Maar de laatste jaren kijkt ook die zakelijke markt naar de look van een toestel. Ook de lifecycle is anders. Op de zakelijke markt duurt een productcyclus (de tijd waarop een toestel op de markt komt en alweer wordt vervangen door een opvolger) één tot drie jaar. Voor consumententoestellen is dat zes tot negen maanden."

De Pc-markt zit al jaren in het slop, loont het nog om pc's te maken?

Luca Rossi: "We zijn vandaag nummer 1 maar de wereldwijde markt groeit niet meer. Toch moet je dieper gaan. Want als je kijkt naar detachables (2-in-1's), die zitten niet meegeteld in de pc-markt maar in de tabletmarkt, terwijl wij die dingen eerder als een notebook zien. Tel het volume van die toestellen mee in de cijfers en de pc-markt is stabiel. Maar de groei is niet meer zoals vroeger. Ons recept is dat van consolidatie. Ons marktaandeel groeit en we groeien in omzet. Onze operationele winst is de beste van alle PC-aanbieders ter wereld."

Wat betekent dat voor andere spelers?

"Vandaag is er een markt waar de top drie bestaat uit twee Amerikaanse bedrijven (HP Inch en Dell, nvdr) en één chinees (Lenovo, nvdr). Samen zijn we zo'n 55 procent van de markt. Drie jaar geleden was dat maar veertig procent. De Taiwanezen zitten op een lastige plaats, daar zitten beide spelers (Asus en Acer, nvdr) onder de tien procent en de Japanners (Toshiba, Sony, nvdr) verlaten de markt in de komende jaren. Dus voor de top drie zal het marktaandeel blijven toenemen. Het is voor mij een mogelijk scenario dat het aantal spelers vermindert en er slechts een paar overblijven."

"De pc-markt heeft geen negen of tien grote spelers nodig, dus innovatie zal er niet onder leiden"

Dat is toch slecht voor innovatie? "Ik verwacht dat de innovatie zal blijven als je drie tot vier spelers hebt. De pc-markt heeft geen negen of tien grote spelers nodig, dus innovatie zal er niet onder leiden. Je hebt overigens ook spelers als Intel of Microsoft, die innoveren ook langs hun kant."

"Onze visie is een combinatie van efficiëntie en kostenbesparing met een hoge omzet"

Wat is, naast anderen die vertrekken, de strategie om winst uit de pc-markt te halen?

"Onze visie is een combinatie van efficiëntie en kostenbesparing met een hoge omzet. Anderzijds blijven we innoveren zoals met de Yoga Book en de Yoga 910. We geven dus veel uit aan R&D voor een betere gebruikservaring."

"Dat laatste zit ook vast aan de schaal. Bij een product als de Yoga Book moet je veel investeren, dat kan enkel als de afname nadien groot is." "Als je zo'n product lanceert, dan weet je nooit zeker of het een groot commercieel succes wordt. Maar je moet het ook juist positioneren. Dit is bv geen toestel waar een journalist als jij zijn stukken op gaat schrijven. Maar voor een student die tijdens de les noteert, maar ook tekent of met een pen nota's neemt is het ideaal."

Het meest waarschijnlijke is een consolidatie waarbij de kleine smartphonemakerss verdwijnen en de grotere spelers nog wat kunnen groeien

De smartphonemarkt lijkt momenteel op de pc-markt enkele jaren geleden. Zit daar nog winst in op termijn?

"Je hebt twee giganten en een aantal middelgrote spelers en daar zit Lenovo vandaag. Daaronder heb je nog een hoop kleine spelers. Het meest waarschijnlijke is een consolidatie waarbij de kleine smartphonemakerss verdwijnen en de grotere spelers nog wat kunnen groeien. Zelf hebben we de ambitie om hier de nummer 3 te worden. Maar mogelijk met consolidaties.

Jullie zijn met de Moto-reeks modulaire smartphones aan het maken. Is dat voor de lange termijn?

"De volgende generatie blijft compatibel met dezelfde mods. Je investering gaat dus niet verloren. De community is ook geopend en we voorzien SDK's. Dus we hopen zo wel een ketting van onafhankelijke spelers op gang te brengen."

Waar kijkt Lenovo nog naar in de komende jaren?

"Onder meer naar onze datacenter business, dat is het belangrijkste deel van onze strategie. Een 5 miljard dollar business maar waar we meer groeimarge hebben dan anders spelers."

Kijken jullie ook naar virtual reality en augmented reality?

"Het is niet noodzakelijk iets voor Lenovo, maar we kijken er wel naar."

"Ik zet smartwatches momenteel niet in dezelfde gewichtsklasse als de smartphones en pc's"

Intussen wacht de wereld nog op de ultieme smartwatch. Zelfs Apple kan het product niet mainstream maken.

"Daar ben ik het met je eens. Misschien is het wat overdreven gesteld, maar je weet op dit moment niet of het een volwassen markt zal worden of niet. Maar ik zet smartwatches momenteel niet in dezelfde gewichtsklasse als de smartphones en pc's. Momenteel hebben we daar ook geen aankondigingen voor.

Lenovo doet nog niet hetzelfde belletje rinkelen als HP of Dell. Maar sinds het elf jaar geleden de PC-afdeling van IBM overnam, vooral bekend van de Thinkpad-reeks, verovert het bedrijf gestaag marktaandeel. "Na de overname waren we hoofdzakelijk een zakelijke speler. Maar in China was dat anders. Daar waren we op de consumentenmarkt een grote speler. Maar als je de ambitie hebt om de grootste ter wereld te zijn dan moet je beide markten bedienen. En dus zijn we ons consumentenaanbod gaan ontwikkelen zonder af te bouwen op die zakelijke markt."Toch vraagt een zakelijke- en consumentenmarkt een aparte aanpak. "Het product en de specificaties zijn totaal anders. Voor zakelijke doeleinden is er veel aandacht naar het materiaal. Het moet robuust en resistent zijn, er zijn SLA's. In het verleden was er doorgaans minder aandacht voor design en meer voor de prestaties. Maar de laatste jaren kijkt ook die zakelijke markt naar de look van een toestel. Ook de lifecycle is anders. Op de zakelijke markt duurt een productcyclus (de tijd waarop een toestel op de markt komt en alweer wordt vervangen door een opvolger) één tot drie jaar. Voor consumententoestellen is dat zes tot negen maanden."Luca Rossi: "We zijn vandaag nummer 1 maar de wereldwijde markt groeit niet meer. Toch moet je dieper gaan. Want als je kijkt naar detachables (2-in-1's), die zitten niet meegeteld in de pc-markt maar in de tabletmarkt, terwijl wij die dingen eerder als een notebook zien. Tel het volume van die toestellen mee in de cijfers en de pc-markt is stabiel. Maar de groei is niet meer zoals vroeger. Ons recept is dat van consolidatie. Ons marktaandeel groeit en we groeien in omzet. Onze operationele winst is de beste van alle PC-aanbieders ter wereld.""Vandaag is er een markt waar de top drie bestaat uit twee Amerikaanse bedrijven (HP Inch en Dell, nvdr) en één chinees (Lenovo, nvdr). Samen zijn we zo'n 55 procent van de markt. Drie jaar geleden was dat maar veertig procent. De Taiwanezen zitten op een lastige plaats, daar zitten beide spelers (Asus en Acer, nvdr) onder de tien procent en de Japanners (Toshiba, Sony, nvdr) verlaten de markt in de komende jaren. Dus voor de top drie zal het marktaandeel blijven toenemen. Het is voor mij een mogelijk scenario dat het aantal spelers vermindert en er slechts een paar overblijven."Dat is toch slecht voor innovatie? "Ik verwacht dat de innovatie zal blijven als je drie tot vier spelers hebt. De pc-markt heeft geen negen of tien grote spelers nodig, dus innovatie zal er niet onder leiden. Je hebt overigens ook spelers als Intel of Microsoft, die innoveren ook langs hun kant.""Onze visie is een combinatie van efficiëntie en kostenbesparing met een hoge omzet. Anderzijds blijven we innoveren zoals met de Yoga Book en de Yoga 910. We geven dus veel uit aan R&D voor een betere gebruikservaring.""Dat laatste zit ook vast aan de schaal. Bij een product als de Yoga Book moet je veel investeren, dat kan enkel als de afname nadien groot is." "Als je zo'n product lanceert, dan weet je nooit zeker of het een groot commercieel succes wordt. Maar je moet het ook juist positioneren. Dit is bv geen toestel waar een journalist als jij zijn stukken op gaat schrijven. Maar voor een student die tijdens de les noteert, maar ook tekent of met een pen nota's neemt is het ideaal.""Je hebt twee giganten en een aantal middelgrote spelers en daar zit Lenovo vandaag. Daaronder heb je nog een hoop kleine spelers. Het meest waarschijnlijke is een consolidatie waarbij de kleine smartphonemakerss verdwijnen en de grotere spelers nog wat kunnen groeien. Zelf hebben we de ambitie om hier de nummer 3 te worden. Maar mogelijk met consolidaties."De volgende generatie blijft compatibel met dezelfde mods. Je investering gaat dus niet verloren. De community is ook geopend en we voorzien SDK's. Dus we hopen zo wel een ketting van onafhankelijke spelers op gang te brengen." "Onder meer naar onze datacenter business, dat is het belangrijkste deel van onze strategie. Een 5 miljard dollar business maar waar we meer groeimarge hebben dan anders spelers.""Het is niet noodzakelijk iets voor Lenovo, maar we kijken er wel naar." "Daar ben ik het met je eens. Misschien is het wat overdreven gesteld, maar je weet op dit moment niet of het een volwassen markt zal worden of niet. Maar ik zet smartwatches momenteel niet in dezelfde gewichtsklasse als de smartphones en pc's. Momenteel hebben we daar ook geen aankondigingen voor.