HP/Compaq koketteert met Formule 1
Zelfs een aap kan vandaag een Formule 1-wagen besturen, liet drievoudig oud-wereldkampioen Niki Lauda zich onlangs laatdunkend uit over de kroonklasse van de racerij.
De boutade illustreert het toenemend belang van ICT-technologie op de prestaties van een F1-bolide. Het is er misschien niet aan te zien wanneer ze huilend voorbij de toeschouwers razen, maar moderne F1-wagens zitten volgestouwd met hoogstaande ICT-tools, zo leert een bezoekje aan de BMW-Williams pits op het circuit van Spa-Francorchamps. Liefst 70 sensoren (40 op het chassis, 30 in de motor) genereren 200 soorten gegevens informatie over de motor mapping, G-force invloeden, rem- en olietemperaturen, motortoertallen, enz Telkens een Williams-machine voorbij de pits komt, worden de data draadloos gedownload. Meteen worden dezelfde gegevens via satelliet doorgeseind naar respectievelijk Grove (de thuisbasis van Williams) en Mnchen (de data over de BMW-motor), waar ingenieurs ze ogenblikkelijk aan een krachtige analyse onderwerpen. Op basis van de feedback ter plaatse en uit de thuisfabrieken kunnen na elke rondenreeks tijdens de oefenritten op vrijdag en zaterdag de settings van de wagen en motor worden aangepast. Na de testsessie vergaderen de piloten met hun data ingenieur om de opgeslagen gegevens te analyseren. Dankzij de telemetrie kunnen ze op het pc-scherm de invloed zien van een wijziging van een element op het rijgedrag van de wagen en op hun rondetijden. F1-piloten zijn tegenwoordig technische knobbels, zegt Williams-woordvoerder Chris Styring. Door hun racecarrire hebben ze weliswaar geen hoge opleiding genoten maar ze beheersen wel verschillende softwarepakketten en kunnen daaruit gegevens analyseren en begrijpen.Maar ook tijdens de race zelf kan dergelijke informatie het verschil maken. Tijdens de pitsstops kunnen de mechaniciens immers wijzigingen aan de wagen aanbrengen. Meer nog, sinds vorig jaar heeft het reglement het gebruik van tweewegs-telemetrie toegestaan. Dit betekent dat de ingenieurs bepaalde parameters (als het differentieel, de rembalans, het motortoerental, de tractiecontrole, ) aan de wagen wijzigen terwijl hij aan het racen is. Met name voor de tractiecontrole (het elektronische systeem dat erover waakt dat de wielen niet gaan spinnen tijdens de acceleratie) kan zon ingreep belangrijk zijn voor de rondetijden. Doordat de banden slijten, de wagen lichter wordt door het benzineverbruik en de staat van het wegdek ronde na ronde wijzigt is de aanpassing van de tractiecontrole settings immers nodig voor optimale rondetijden. Elektronische hulpmiddelen bij de vleet, dus, maar uiteindelijk is het nog steeds de piloot die de wagen zo snel mogelijk over de racebaan moet jagen. Williams-ster Ralf Schumacher was dan ook helemaal niet opgezet met de uitlatingen van Niki Lauda. Ik daag iedereen uit om met mijn wagen eens een rondje over een F1-circuit te scheurenF1-marketing moet dozenschuiver imago helpen vergetenHet logo van HP prijkt dit seizoen prominent op de flanken van de BMW-Williams-bolides. In feite is dit een erfenis van de overeenkomst die Compaq in 2000 sloot met de renstal van Frank Williams. Het ging over een miljoenendeal maar juiste cijfers werd nooit bekend gemaakt. Ook HP was al aanwezig in de F1-racerij, maar dan vooral als technisch leverancier van hard- en software van het Jaguar- en het Jordan-team. Na de HP/Compaq fusie lijkt de sponsordeal met Williams niet in het gedrang te komen. Toen Compaq in de F1 stapte was dat vooral om het vroegere imago van dozenschuiver te doen vergeten en dat van corporate ICT-dienstenleverancier te helpen ondersteunen, legt directeur corporate sponsorships Emea Andrew Collis van HP uit. De F1-racerij met zijn wereldwijde en hoogtechnologische uitstraling leek daarvoor een ideaal uitstalraam. Steekproeven en metingen hebben ons geleerd dat die branding oefening daadwerkelijk geslaagd is. Niettemin kon of wou Collis niet kwijt hoelang het contract tussen HP en Williams nog zal lopen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier