HP toch nog marktleider in België

Pieterjan Van Leemputten

HP verloor onlangs zijn leidersplaats op de wereldwijde computermarkt. Maar in België is dat niet het geval. Op de zakelijke markt is het bedrijf zelfs groter dan drie voornaamste concurrenten samen.

HP verloor onlangs zijn leidersplaats op de wereldwijde computermarkt. Maar in België is dat niet het geval. Op de zakelijke markt is het bedrijf zelfs groter dan drie voornaamste concurrenten samen.

“Er is wereldwijd een daling op de pc-markt, maar in België is die een stuk minder groot. Bovendien is er een groot verschil tussen B2B en B2C”, vertelt Dirk Slachmuylder, general manager voor Printing & Personal Systems bij HP Belux.

De recente cijfers van IDC waren niet mals voor HP, dat de eerste plaats moest afstaan aan Lenovo. Maar op de Belgische zakelijke markt, ook op basis van IDC-cijfers, haalt Hewlett-Packard nog steeds 35,5 procent marktaandeel. Dell zit met 20 procent op de tweede plaats, Lenovo strandt als derde met 9 procent en Fujitsu bedient vier procent van de zakelijke markt. Vlak daaronder zitten Apple en Priminfo.

Op de consumentenmarkt zit HP rond de 18 procent. Hier is de marge ten opzichte van Lenovo (15%) iets minder. Ook Toshiba zit hier rond de 15 procent. Acer haalt een marktaandeel van zo’n twaalf procent en Apple zit op tien procent. Wel moeten we daarbij nuanceren dat tablets worden meegeteld in die cijfers.

Het plan voor Hewlett-Packard is om ook de consumentenmarkt volop te blijven bedienen en dat liefst met hybrides en aanraaktoestellen die meer bieden dan de klassieke laptop. Want in tegenstelling tot gewone laptops is er hier wel ruimte voor groei.

Slachmuylder verwacht naar de toekomst toe een iets groter marktaandeel op de consumentenmarkt “We willen met HP rond de 20 procent zitten.” Al komt dat ook tegen een prijs. “Als je investeert in marktaandeel, dan moet je doorgaans inleveren aan marge. Daarin moet je een balans vinden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content